MaGYAUR

MaGYAUR

Szakmaiság, becsület kontra fideszes dilettantizmus

A piaristák állásfoglalása az oktatás mai helyzetéről

2020. február 28. - Magyaur

"Mi, egyházi iskolákban dolgozó alulírott pedagógusok a társadalom egészével együtt fájdalmasan érzékeljük a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát. Az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti. A jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességünknek érezzük a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

Mindenekelőtt széles körű megegyezésre van szükség az oktatás minden szereplőjének részvételével! A szakmai konszenzus megteremtése az oktatáspolitika súlyos adóssága a rendszerváltás óta. Pedagógiai közhely pedig, hogy ezen a területen évtizedek kiszámítható működése szükséges a társadalom minden részében érzékelhető eredmények megszületéséhez.

Az iskola ügye elsősorban a ránk bízottakról, az ő teljes emberré fejlődésükről és az ezt segítő legjobb pedagógia megvalósításáról szól. Ők, a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha ezek a kérdések másodlagossá válnak az ideológiai elvárásokhoz, elvekhez, irányokhoz és politikai szándékokhoz képest.

Az iskola csak szabad közegben tudja betölteni a funkcióját, ahol a tanári közösség szerepet kap saját feladatának megtalálásában. Ez az autonómia a feltétele az elkötelezett, felelősséget vállalni tudó pedagógusok minőségi munkájának.

Elengedhetetlen, hogy a köznevelés rendszerének mindenkire gondja legyen. Egy szétszakadó társadalomban reményt, utat, modellt kell kínálnunk mindenkinek, hiszen elsősorban az iskola az a hely, ahol egy igazságosabb társadalom megszülethet. Az eddiginél nagyobb odafigyeléssel kell tehát fordulnunk a lemaradók, a nehézségekkel küzdők, a mélyszegénységben élők, a kirekesztettek felé. A különféle kihívásokra különféle iskolák és módszerek tudnak választ adni, amelyeket a helyi viszonyokat ismerő és értő, autonóm iskolai közösségek találhatnak meg.


A magyar oktatás egészének felemeléséhez szükségesnek tartjuk az alábbiak figyelembevételét:

  1. A médiában nyilvánosságot kapott kritikák egy része és az ezekre született reakciók azt a téves képzetet kelthetik, hogy a Nemzeti Alaptantervkörüli vita elsősorban ideológiai-világnézeti kérdésekről szól. Határozottan kiállunk amellett, hogy az alaptantervvel és a kerettantervekkel szemben világnézeti meggyőződéstől függetlenül, szakmai alapon indokolt és kívánatos a sok szempontú, lényeget érintő kritika. Sürgősen meg kellene teremteni azt a fórumot, ahol a tanterv szakmai vita tárgyát képezheti, nem pedig politikai érdekek eszközeként szolgál.

Üdvözöljük a NAT bevezetőjének korszerű pedagógiai szemléletét, a differenciálás, az aktív tanulás, a képességfejlesztés hangsúlyozását, amely a magyar oktatás halaszthatatlan megújulását szolgálhatná. Ennek a korszerű pedagógiának az érvényesülését azonban ellehetetleníti az alaptantervben és a kerettantervekben előírt hatalmas tananyagmennyiség, amely nagyrészt csak az ismeretanyag frontális előadását teszi lehetővé. Legkirívóbb példaként elég említeni a magyar irodalom tantárgyat, ahol csökkentett óraszámban kellene az eddiginél is több anyagot megtanítani.

A NAT-ban és a kerettantervekben foglalt tartalmakkal való azonosulásnak további akadálya a szakmai egyeztetés elmaradása, illetve a bevezetésükre adott minimális idő.

Úgy látjuk tehát, hogy a magyar oktatás egészének várt megújulását – néhány részterület kivételével – a bevezetett Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek nem segítik, hanem akadályozzák.

  1. Minden változás lehetetlen az oktatásban addig, amíg a változtatások végrehajtói, a pedagógusok nem rendelkeznek az ehhez szükséges idővel, energiával, akaraterővel. A kollégák jó része fáradt, reményvesztett, napi szinten kudarcokkal küzd. Pedagógiai változásokról, szemléletváltozásról akkor érdemes egyáltalán beszélni, ha a pedagógusok ehhez megkapják az alapvető támogatást.
  2. A megalázóan alacsony pedagógusbéreklehetetlenné teszik a tanári hivatás teljes megélését, az értelmiségi életformát.  (Az egyházi iskolák tanárai ugyanazon bértábla szerint kapják a bérüket, mint a nem egyházi intézményekben dolgozó kollégák.) A pedagógusok társadalmi megbecsültségének is elemi feltétele a bérek rendezése. Egy egyetemi diplomás kezdő pedagógus bértábla szerinti illetménye ma bruttó 203.000 forint. Ez a garantált bérminimum alatt van, amire még sohasem volt példa! A bruttó 300.000 forintot legkorábban nyolc év után érheti el egy egyetemet végzett tanár, egy tanítónak vagy óvodapedagógusnak ehhez tizennyolc év kell! A 2013-tól több lépésben bevezetett fizetésemelés mára teljesen értékét vesztette, elsősorban amiatt, hogy a pedagógusbérek már öt éve nem igazodnak a minimálbérhez, az ígéretekkel ellentétben. Elvárjuk a pedagógusok bérrendezését, értékálló fizetésekkel, újra a minimálbérhez igazított illetményalappal! A pedagógusok illetményének rendezésével kapcsolatban egyetértünk a Nemzeti Pedagógus Kar 2019. decemberi állásfoglalásával.
  3. Heti 24-26 megtartott tanórában nem lehet minőségi munkát végezni. A minőségre törekvő pedagógusok állandó meghasonlottságban dolgoznak, hiszen a legjobbat szeretnék nyújtani, de folyamatosan időhiánnyal küzdenek. Vagy kizsákmányolják önmagukat, lelki és testi egészségüket, vagy kénytelenek a maguktól elvárt színvonalból lejjebb adni. A minőségi munka érdekében az óraterhekhatározott csökkentésére van szükség!
  4. A 21. század iskolája olyan kihívásokkal szembesül, amelyek jelentős részére a pedagógusok nincsenek felkészítve. A társadalmi bajok az iskolában hatványozottan jelennek meg: a tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő diákok növekvő aránya mutatja ezt. Hatékony tehetséggondozás, képességfejlesztés és felzárkóztatás is csak differenciált oktatás megvalósulásával lehetséges. Ezek az új kihívások megkövetelik, hogy a tanárok új szerepben jelenjenek meg. Ehhez szemléletváltozásra van szükség, amelyhez a tanároknak támogatást kell kapniuk: elsősorban időt, minőségi tanári továbbképzést és szakmai kísérést.
  5. tanárhiánymára jó néhány helyen már az alapfeladatok ellátását veszélyezteti. A tanárképzésbe egyre kevesebben jelentkeznek, még kevesebben végeznek közülük, a diplomaszerzés után sokan nem az oktatás területén helyezkednek el, a pályakezdők egy része pedig rövid időn belül el is hagyja az iskolát. Mindez nagyon is érthető, ismerve az elfogadhatatlanul alacsony béreket, a tanári munka kihívásait és alacsony presztízsét. A tanári pályát ismét vonzóvá kell tenni a legjobb képességű fiatalok számára! Ez csak versenyképes fizetésekkel és minőségi tanárképzéssel lehetséges.

Állásfoglalásunkat egyházi iskolában tanító tanárként fogalmaztuk meg, de benne a magyar oktatás egészének helyzetére kívánunk reflektálni. Mindnyájan mélyen hiszünk abban, hogy az oktatás felemelése csak széles körű konszenzussal, az egész tanártársadalom együttműködésével lehetséges."

Budapest, 2020. február 27.

https://budapest.piarista.hu/hirek/allasfoglalas-az-oktatas-mai-helyzeterol?fbclid=IwAR2LNYNmp4wNjgnHhnXLX_4RgU87FlwDObSymyxno4D3L0dEqaUmkCtV31c

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyar-gyaur.blog.hu/api/trackback/id/tr615495278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

György Csaba Nagy 2020.02.28. 15:44:37

Tisztelet a piaristáknak, akik, mint egyházfiak, a kedvezményezettek közé tartoznak, ennek ellenére tiltakoznak az oktatásnak nevezett agymosás méltatlan állapota miatt. A probléma mélyen beágyazott. egy túlmozgásos és személyiségzavaros diktátor (diktatúra az, ahol egyetlen személy akarata érvényesül) erőlteti minden területre a saját elképzeléseit. Az oktatás, ifjaink ismereteinek és jellemének formálásán keresztül, mindannyiunk jövőjét befolyásolja, ezért irdatlan fontosságú. Helyes alakítása a résztvevők, pedagógusok és diákok bevonása nélkül kizárt. A diktátor pedig nem egyeztet, sem itt, sem máshol. Szándéka szerint nincs szükség gondolkodó főkre, csak engedelmes végrehajtókra és elszenvedő jobbágyokra. A terv sikeréről gerinctelen tisztviselők és politikai kinevezett iskolaigazgatók gondoskodnak. A pedagógusok frusztráltak, érthető okkal: nem taníthatnak önálló gondolkodással és gondolkodásra, munkájukat a NAT járma és sok esetben egy hozzá nem értő helyi komisszár korlátozza, agyonterheltek és agyonadminisztráltak, de ezzel senki nem törődik, ők is idomítandó vadak. Ne legyenek illúzióink: petíciókkal, tüntetésekkel nem lehet változást elérni, csak a rendszer teljes lebontásával.

2020.02.28. 16:52:47

Mindenben egyetértek a "CSUHÁSOKKAL",mert ŐK TANÍTANI szeretnének,mint eddig is!

Európai téridő 2020.02.28. 22:40:53

Meglehet, hogy a piaristák valami egészen más miatt kifogásolják a NAT-ot, mind a fősodratú baloldaliak. Mindenesetre Oberfrank Pál volt piaros diákként megdöbbenésének adott hangot a Vasárnap c. portálon. A szavaiból számomra az derül ki, hogy szerinte ez nem a szerzetes tanárok, hanem a "civil" tanerők álláspontja. És Hivatkozik a nagy tekintélyű Jelenits István szerzetesre, aki sajnálja, hogy ez megtörténhetett.

Célkereszt 2020.02.29. 15:30:11

@Európai téridő: "Üdvözöljük a NAT bevezetőjének korszerű pedagógiai szemléletét, a differenciálás, az aktív tanulás, a képességfejlesztés hangsúlyozását, amely a magyar oktatás halaszthatatlan megújulását szolgálhatná." Ez már 1980-ban is benne volt. Feltaláltátok a meleg vizet. Éljem!

Európai téridő 2020.02.29. 19:19:10

@Célkereszt: Szerinted mi a lócitromot kellett volna helyette odaírni, amit nem minősítesz kapcsiból frázispufogtatásnak?

Célkereszt 2020.02.29. 19:27:35

@Európai téridő: Az a frázispufogtatás, amit beleírnak, de nem tartanak be. Érted.

Európai téridő 2020.02.29. 19:34:09

@Célkereszt: Hát ez eléggé sommás elintézése a kérdésnek, mivel tételes felsorolás kellene a be nem tartott "ígéretekről", amit a szakmai szervezetek is mellőznek, vagy legalábbis a médiamunkások nem cicóznak vele, terjkedelmi okokból kifolyólag.

2020.03.01. 03:49:16

. A mi "becsületes" zsidónk az a zsidó, aki átkeresztelkedik, ha kell, naponta kétszer, aki azt sem tudja, hova legyen a magyarságától, úgy köpik, mintha népszínműben volna, aki zokog a magyar határon, mint a vajszívű Vázsonyi, aki a nemzetiszínű határcövek láttára majdnem fizikai zsidóságából is magyarrá integrálódott. Ez az a zsidó, mely abban a pillanatban, hogy a csehek Lőcsére beléptek, dühös csehhé, s Kolozsváron az első oláh katona láttára felgerjedt oláhhá fett. Ez a legveszélyesebb típus, ezt küldi a félelmetes faj előre, hogy a népek kebelében elfoglalják az elővárakat. A kommunizmus alatt a zsidó imperializmus legféktelenebb harcosai katolikus, református s volt nemzeti színű zsidók voltak. Egy zsidó író, a zsidó uralom egyik komikus, torz figurája, a háborúban még "mérhetetlen faji gőggel" nézte a magyar katonákat, s a kommunizmus második napján már piszkos szavakban köpte le a magyar fajt. A zsidó, zsidó ellen harcolok teljes erőmből, de tisztelhetem, mint nemes ellenfélt. De ezek a nemzeti színű, magyar és keresztény zsidók az emberiség leghitványabb söpredékei, s életösztönünknek ezeket kell legelőbb eltüntetni a magyar életből
Éppen ilyen dőreség, ha a zsidókérdésben a szeretetre s kereszténységünkre hivatkoznak. A szeretet nem az, hogy szeressem azokat, akik eleszik a jövőt a gyermekeimtől, akik eleszik az országot fajomtól: a szeretet törvénye mindenekelőtt a hozzám tartozók, és fajtám iránt kötelez. Az a szeretet, melyet így liberális maszlagolásokban kívánnak, a legtermészetellenesebb perverz gyűlölet saját Vérem ellen. A kereszténység pedig nem vénemberek mazochizmusa, akik beteg vonzódással szeretik azokat, akik tépik és csalják őket. A kereszténység nem egy pár evangéliumból kiragadott érzelmes mondat. A kereszténység sok százados történelmi fejlődés: az európai emberiség védő, harcos szolidaritása az örök emberi jogok, az örök emberi egészség és morál megvédésére az ős barbár törzsember vad ösztönei ellen. Szabó Dezső

2020.03.03. 04:25:40

A történések hátteréről 1998 Kapuban
A globalizációnak alig van szüksége értelmiségre. Írni, olvasni,
gondolkodni, okosan beszélni tudó értelmes emberre. Csak végrehajtó,
hajcsárokat igényel. Ezért kell szűkíteni a tanulás lehetőségét,
kizárni belőle a szegény ember fiát. A globalizáció csak kis létszámú
sikeres egyént visel el, akiket pénzzel köt magához. A sok ember is
zavarja a globalizálás terveit. A népességfogyást az egészségügy
lezüllesztésével, reformjával lehet gyorsítani.

A tanítás, mint értelmiségi hivatás tekintélyének lerombolása - jeles
A pedagógusok egyötödétől elvették a közalkalmazotti státuszt.

Szelekció - jeles
Az elit részére milliárdos állami támogatásból építenek évente 3-4 millió forint tandíjat felszámoló magániskolákat, míg a köznépnek leromló állapotú köziskolák maradnak, melyek tanulói "jók lesznek" a futószalag mellé, vagy „egy oligarcha adriai jachtján teljesíthetnek szolgálatot".

Pedagógusok megalázása - jeles
Parragh László, az Iparkamara elnöke szerint a közalkalmazott tanárok elkényelmesedtek, hiszen úgyis megkapják a fizetésüket.

Politikai rövid pórázon tartás - jeles
Az ország több pontjáról érkeznek panaszok arról, hogy a pedagógusokat már egy Facebook-lájkért , vagy bármilyen kritikáért fenyegetni kezdik.

A pedagógushiány túlmunkával való elfedése - jeles
Komoly tanárhiány van, ennek enyhítésére a magyar pedagógusok európai összevetésben is sokat dolgoznak.

Gyerekek kísérleti nyúlnak tekintése - jeles
Beiskolázási problémák, a NAT körüli bizonytalanság, a szakképzési reformok folyamatos változtatása.

Iskolai erőszak - jeles
A pedagógusokat nem védik meg, a problémás diákok pedagógiai kezelésére nem fordítanak elegendő forrást.

A pedagógusok cselédbéren tartása - jeles
Ma egy egyetemet végzett és tíz éve pályán lévő, 33 éves tanártól nettó 100 ezer forintot tartanak vissza havonta annak köszönhetően, hogy a pedagógusbéreket befagyasztották a 2014-es szinten, az akkori minimálbérhez kötve.
Ander Balázs szerint a pedagógusok helyzete tarthatatlan, ilyen feltételek mellett lehetetlen motivált, jól képzett tanárokat a pályán tartani. A Jobbik követeli továbbá azt is, hogy a kormány legyen partner, és a szakmai javaslataikat, elképzeléseiket vegyék figyelembe, mert ezekre a problémákra kész megoldási tervekkel tudnának szolgálni.

Somogyi 1996 óta az Oxfordi Egyetem professzora, 1998 óta az oxfordi Anatómiai és Neurofarmakológiai Intézet igazgatója, rendes tagja az angol Királyi Akadémiának, a Német Tudományos Akadémiának és az Európai Akadémiának. Az alábbiakban az ő előterjesztését, majd felszólalását közöljük változtatás nélkül.

2020.03.03. 04:29:07

Tanáraim emléke!

Ifjúként, hülyeséggel győzködtek
Ostoba eszméikkel gyötörtek!
Bunkók, bunkóiikkal, tömtek
Mint híg betont ütöttek!
Sablonjukat kitöltsem
Ebbe bele is törődjem!
Téveszme szédült marhái
Tanár nevű, majom kiemeltek
Paraszti gyökérűek neveltek
Rendszernek új ostobákat
Szakmát ők buzgón aláztak!
Senkiből lett gerinctelen gyávák!
Elő írtak ugatásuk nekik
Új hülyéket hogy nevelik!
Ők végre boldogan hajtották!
Hajtáshoz szokott marhák!

2019. 01. 24.
968 ban "értem!"

Célkereszt 2020.04.02. 08:23:14

@kőőrlő: Itt ugyanaz a szándék, mint az egészségügynél. Kivonjuk belőle a forrást. A szegénynek pedig marad az állami. A gazdag tud korrepetálót fogadni a gyerekéhez. A szegény hülye marad és szavaz a Fideszre.
süti beállítások módosítása