MaGYAUR

MaGYAUR

Székelyföld kontra Erdély,

avagy magyar nacionalista szűlátókörűség kontra transzilvanizmus

2021. február 16. - Magyaur

Két magyar építőművész (bár valójában Kós Károly temesvári német családból származott) két világlátás. Amíg Makovecz kezdetben a nagyon izgalmas, de később modorossá és öncélúvá váló organikus-jurta-pogány-keresztény-magyar stílust próbálta megteremteni, addig Kós a szecessziót és a "transzilvanizmus"-t ötvözte; ez utóbbi a magyarországi és a romániai kulturától eltérő, sajátosan soknemzetiségű: a polgári-protestáns Európára nyitott, toleráns erdélyi kulturára és ethoszra utal.
Nem véletlen, hogy az etnikai/vallási homogenitást és a fehér, keresztény magyar hegemóniát hirdető orbánisták inkább a zártnak és tradicionálisnak hitt Székelyföldet állítják mintául a magyarországiak elé és nem a vegyeslakta, városias Erdélyt!

A bejegyzés trackback címe:

https://magyar-gyaur.blog.hu/api/trackback/id/tr2416428898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.16. 07:27:35

A transzilvanizmus marhaság, nincsenek transzilvánok, hanem csak magyarok és románok.

gmihaly621 2021.02.16. 07:56:23

@MAXVAL birсaman közíró: Ebben nincs igazad. Móricz Zsigmond erdélyi riportjai ennél összetettebbnek mutatják az "impériumváltás" utáni Erdély magyarságának a problémáit és magyarázatot adnak a Regáttól függetlenedni vágyó erdély problematikájára. és ez még a "romániaiság" előtti ideológia volt, ez utóbbiba valószínűleg belekontárkodtak az illegális komcsik is.

gmihaly621 2021.02.16. 07:57:26

Magyaur, te is olvasd el Móricz Zsigmond erdélyi riportjait, hogy valamit meg is érts ebből a problémahalmazból, mielőtt "kinyilatkoztatsz"!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.16. 08:08:00

@gmihaly621:

Magyar mítosz, hogy az erdélyi románok nem akarnak románok lenni.

Süle Donát Ferenc 2021.02.16. 08:30:23

1990 márciusában, Marosvásárhelyen is csak úgy áradt a tolerancia...

havrilla 2021.02.16. 12:19:07

Az utolsó bekezdés mutatja , hogy mekkora nagy barom seggfej vagy gyurkám.

gmihaly621 2021.02.16. 13:32:20

@MAXVAL birсaman közíró: Nem arról írtam. A transzilvanizmus, sem a "tudomásul vett romániaiság" sem ezt jelenti.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.16. 13:37:19

@gmihaly621:

Erdély vagy magyar vagy román, harmadik opcióra nincs kereslet.

a nagy hohohorgász 2021.02.16. 18:26:58

@MAXVAL birсaman közíró: szerintem meg 2004.12.05-e óta nagyon is van kereslet a 3. verzióra. Erdély legyen autonómia, aki magyarországra akar jönni az már rég ide jött, a románok ha akarnak menjenek romániába. Aki viszont marad az se nem román és se nem magyar, hanem erdélyi akiknek közös ellenség a magyar és a román. Mert 2004 óta tudjuk hogy itthon többen utálják őket mint romániában. Ráadásul a poszter is előbb fogadna be szír agysebészt mint erdélyi fafaragót !!!!! Én szívesen lennék erdélyi állampolgár, ha kikotródnának a megélhetési díszmagyarok és a szőröstalpú románok.

a nagy hohohorgász 2021.02.16. 18:34:07

@a nagy hohohorgász: Erdély és benne székelyföld egy csodás országrész ahol még fellelhető az emberség és a szeretet morzsája. Ezt nem szabad elkurni azzal hogy magyarosítjuk viszont a románosítás sem tesz jót. Volt revizionistaként szinte sokkoló kimondani de az tenné a legjobbat ha maradna minden a régiben, hacsak nem találnak egy újabb Báthoryt aki megadja nekik azt a büszkeséget ami már régóta jár nekik.....

a nagy hohohorgász 2021.02.16. 18:41:03

@a nagy hohohorgász: én 2016ban voltam utoljára székelyföldön, de még sehol sem éreztem annyira otthon magam(még a saját otthonomban sem) mint ott. Beültem egy régi csárdába egy csorbalevesre a párommal. 3 óra után sem akartunk felállni annyira meghitt volt és azt éreztem itthon vagyok

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.16. 19:42:25

@a nagy hohohorgász:

Erdélyi autonómia? Román autonómia egy román államban? Annak meg mi értelme?

a nagy hohohorgász 2021.02.17. 09:30:43

@MAXVAL birсaman közíró: és mi van ha ez 75% nem akar román lenni de magyar sem. Hanem erdélyi akar lenni.... valóban kicsi rá az esély de lehetséges

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.17. 09:46:55

@a nagy hohohorgász:

A nedves álmokban? Mert a valóságban ilyen nincs, mindenki vagy magyar vagy román. Oké, vannak cigányok is.

Szóval ez egy magyar nedves álom, hogy az erdélyi románok nem akarnak románok lenni. A valóságban a román nacionalizmus hazája sokkal ikább Erdély, mint Órománia.

Rodney_2 2021.02.18. 00:13:27

@MAXVAL birсaman közíró: Ez nem teljesen így van. Én ismerek románokat akik szégyellik hogy románok (az értelmesebbje). Ismerek erdélyi románokat akik kultúrálisan felsőbbrendűnek tartják magukat az Erdélyen kívüli románokhoz képest (nem a betelepített söpredék, hanem azok a családok akik évszázadok óta élnek Erdélyben). Erdélyben a románok is többségében a felvilágosultabb nyugatosabb politikusokra szavaznak. a történelmi román területeken meg a sötétebb figurák a népszerűek. Ez néhány választáson eléggé látványos volt a térképeken ahogy Erdély egy színű volt, a másik rész meg szintén egyszínű volt csak egy másik szín (tipikusan ott szavaznak a szocikra). Vagyis vannak olyan különbségek Erdély és a többi rész között ami Skócia elszakadásához is vezethet ha úgy alakul (ott is más tipusú politikusokra szavaznak gyakorlatilag minden választáson mint Angliában és ezért úgy érzik hogy a Westminster nem képviseli őket).

Hab a tortán, hogy van ellentét a tömbben élő székelyek és a szórványban élő magyarok között is egyszerűen a helyzetükből adódóan más megoldások felelnének meg nekik (területi/ kultúrális autonómia, stb)

gmihaly621 2021.02.28. 19:24:20

@MAXVAL birсaman közíró: Azért az erdélyi románok között sokáig voltak olyanok, akik kiszerettek a regátiakból az egyesülés után.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.02.28. 20:19:17

@gmihaly621:

Attól még nem szűmntek meg románok lenni.

A szlovákiai magyarok között is akadr, aki az 1938-as visszacsatolás után elégedetlen volt, de soha annyira, hogy szlovákok lettek emiatt.
süti beállítások módosítása