MaGYAUR

MaGYAUR

Jézus és a minket körülvevő álkereszténység

Ágoston László levele a magyarországiakhoz

2021. december 11. - Magyaur

Ágoston László: "Mióta nem vagyok keresztény, egyre jobban értem Jézust. Hogy milyen lehetett a küzdelme a konzervatívokkal (vö: farizeusok) és milyen lehetett egy értetlen, önző, ostoba világban kommunizmust hirdetni (vö: add oda mindened a szegényeknek, osszátok meg, amitek van, és ne keressétek a vagyont).
Egyre jobban értem, milyen lehetett harcolni a hamis papokkal, akik politikai indíttatásból beszéltek, és szabadságharcot vívtak Rómával.
Egyre jobban értem, miért mondta, hogy a valódi keresztényeket (aminek sok szempontból tartom magamat annak ellenére is, hogy egy magyar református pap már elmagyarázta, hogy az ő büntető istene a pokolra vet majd) miért fogják üldözni a világ végezetéig.
És hogy miért nem valódi keresztény az, akiben nincsen elfogadás, nincsen szeretet.
Hogy miért lettek a keresztény templomok kívülről meszelt falak belülről telve rothadással. Nem mind persze... csak a túlnyomó többsége azoknak, amiket láttam. Egyre jobban értem Jézust. És látom a lelki szemeim előtt, ahogy sír az egyház felett.
De van egy dolog, amit nem értek. Nagyon nem. Hogyan tudta azt mondani: "bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekesznek".
Én ennél haragosabb vagyok. Mint Jónás, aki kéri az Istent, hogy veszejtse el Ninivét.
Én dühös vagyok, amikor a tudatlanok újra és újra beverik a megváltók kezébe a szeget, hogy száz évvel később szobrot emeljenek nekik.
Én haragszom azokra, akik valami szépre és nagyszerűre fröcsögtetik saját ostobaságuk szennyvizét.
Én haragszom a világra. Bibliai értelemben. És nem találom a "szentek közösségét". Főleg a szentnek hívott farizeusok és vámszedők között nem...
Megértem, ha Jézusnak 3 év után elege is lett ebből. Gyöngynek lenni a disznók előtt.
Vajon eltanulható az ő szeretete? Hogyan lehet azoknak megbocsátani, akik nem is tudják, mit cselekszenek? Vajon el lehet magyarázni? Vagy eleve elrendelt, hogy az igaz igéket ki érti, értheti meg?
(A képen: Jézus valódi arca egy igazságügyi orvosszakértő rekonstrukciója alapján. Vicces belegondolni, hogy vajon hányan engednék be a lakásunkba, ha az ajtajukon kopogtatna.)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyar-gyaur.blog.hu/api/trackback/id/tr3616780996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyaur 2021.12.11. 15:58:05

Az illusztrációhoz kiegészítésképpen: ""A tudós abból indult ki, hogy a keresztrefeszítést megelőzően Júdásnak meg kellett mutatnia, a sok ember közül melyik Jézus, mert azok nem tudták megkülönböztetni őt a tanítványaitól. Neave és a kutatócsoportja többek közt izraeli régészek által feltárt szemita koponyákat tanulmányozott, és azokból kiindulva, különböző digitális technikákat alkalmazva fedték fel, milyen lehetett az arcukon lévő bőr és izomzat
Ugyan a klasszikus képet támasztja alá, hogy Neave-ék szerint is szakállas volt Jézus, viszont a hosszú haj helyett valószínűleg rövid, erős, göndörödő frizurát viselt.Ha a felépítése hasonlított a korabeli szemita férfiakéhoz, akkor a hagyományosan magasként ábrázolt Jézus valójában inkább 160 centiméter körül mozgott, és mivel 30 éves koráig ácsként dolgozott, tehát kinti, fizikai munkát végzett, a kutatócsoport szerint erősebb testalkattal és jobban barázdált bőrrel rendelkezett."""

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.11. 16:12:36

Ágoston butaságokat beszél. Jézus se kommunista nem volt, se "konzervatívokkal" nem küzdött. Ja, s a nem volt a DK szavazója se.

2021.12.11. 17:54:25

nem láttam még olyan kommunistát, aki szétosztotta volna a saját vagyonát. olyat igen, hogy eladta az ország vagyonát nulláért a rokonságnak azzal, hogy így felszámolják a kereszténységet, mert az magánügy.

2021.12.11. 17:57:29

@Magyaur:
ezek jézs lényeges attribútumai. nagyon sokat értesz a bibliából, ahogyan ez a kutatócsoport is nagyon értette a lényeget.

Lesz még Magyar Köztársaság 2021.12.11. 19:06:15

Akkor a világot lassan a sarkaiból is kifordítani kívánó progresszív baloldal ne a kereszténység, hanem a hamis hit, az ájtatos hazug papok és az egyházak kétszínű magatartása ellen ágáljon. Mert az előbbibe is beleállnak vastagon.

Induljunk ki abból, hogy Jézus (szerintem egy valaha élt valós személy!) zsidó volt. A héber a sémi-hámi nyelvcsalád sémi ágába tartozó nyelv az arabbal és az északkelet-afrikai sémi és kusita nyelvekkel együtt. Utóbbi helyen sötét bőrszínű, de nem negrid, hanem az un. etiopid keverékrassz népei élnek. Lehet, a korabeli zsidó is ilyen sötétebb bőrszínű átmenet, keveréknépség volt. Az is lehet, és ez a valószínűbb, hogy az europid nagyrassz orientalid, más néven arabid, közel-keleti rasszába tartoztak. Ez a típus az Arab-félszigetre és a Szaharára jellemző, jellegzetes képviselői az arabok / mórok és a tuaregek. A bőrszín világosbarnás, a sötétebb bőrszín elsősorban Dél-Arábiában gyakori. Szóval Jézus újszerű ábrázolása egyáltalán nem meglepő. Klassz kép. Nekem tetszik - már ha valós.

Fikalnyik Eugén 2021.12.11. 19:41:44

@cvsvrs:
"nem láttam még olyan kommunistát, aki szétosztotta volna a saját vagyonát. olyat igen, hogy eladta az ország vagyonát nulláért a rokonságnak azzal, hogy így felszámolják a kereszténységet, mert az magánügy. "

Én meg olyan kommunistát láttam, aki eladja a Mátrai Erőművet a haverjának bagóért, majd amikor az kivette amit kell, akkor a pénzünkön visszavásárolja....:P

2021.12.11. 20:38:09

@Fikalnyik Eugén:
ismerjük a tulajdonost. és bármikor leválhatók. előbb a komenistákat kell elzavarni.

2021.12.11. 20:47:25

@Lesz még Magyar Köztársaság:
Isten fia egy magyar kereszténynek magyar, egy cseh kereszténynek cseh, egy lengyelnek lengyel, egy zsidó kereszténynek zsidó. kinek kinek az ő hite szerint. és mind hihető. a kereszténység többek között ezért libertárius. és ehhez társul
"Minden parancsolatok között az első: Halljad Izráel: Az Úr, a mi Istenünk egy Úr. (Mózes 5.6.4.)"

midnight coder 2021.12.11. 21:21:35

Na most, az igazság az, hogy egyrészt igazából semmit sem tudunk Jézusról. Nem csak azt nem, hogy hogy nézett ki, de igazából azt sem, hogy mit gondolt és hirdetett valójában. Az elsõ írások vele kapcsolatban úgy 100 évvel a halála után keletkeztek. Vagy ki tudja mennyivel, és mi alapján jöttek létre. Õ maga mindenesetre, ha egyáltalán létezett, egy sort sem hagyott hátra az utókornak. Akik aztán utána kanonizálták a fennmaradt iratokat, nem sok teret hagytak az eltérõ értelmezésnek: és derék keresztényként tûzzel-vassal irtották a gnosztikusokat. Ebbena tekintetben valóban a kommunisták elõfutárai voltak, elvégre ez utóbbiak voltak eddig minden idõk legsikeresebb tömeggyilkosai. Ha csak a legszerényebb számításokat vesszük is, abból is több Holocaustra való áltozat jön ki.

Amúgy, ha az a kereszténység ami az ószövetségben le van írva megvalósult volna, az éppúgy az emberiség kipusztulását vonta volna maga után, mint ahogy a kommunizmus megvalósulása is. Hacsak ezt a kenyér/hal szaporításos dolgot nem tudta volna produkálni az átlagpolgár is.

K K K 2021.12.11. 23:10:48

Kedves trágyán tartott, o1g-zős rothadó gombák! Irreleváns, hogy nézett ki Jézus! Jövőre megint beszopjátok a fidesz 2/3-ot.

chrisred 2021.12.12. 06:01:42

@midnight coder: Az Ószövetségben nincs szó kereszténységről.

istvankah 2021.12.12. 07:01:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ehhez a hozzászarásodhoz fentebb elkészült a válasz!Elnézve a nemzeth mai irányítóit,nem lesz feltámadás!

istvankah 2021.12.12. 07:04:42

@Fikalnyik Eugén: Keversz,mint a mérgezett egér!Mikor volt baloldali hitler vagy sztálin vagy o1+1geci!Anyád nem mondta,hogy ember legyél ne maffiú?

Bandibacsi34 2021.12.12. 08:18:21

@midnight coder: Igy van!!
Az Ószövetséget az alexandriai zsido diaszpora kanonizalta(kivettek belole azt, ami nem tetszett: a heber mondavilagot, Lilithet, Behemotot, sok Salamon kiralyos történetet) kb I. E. 150 körül. A késő ókor(kn IE. 500 utantol a katonacsaszaroki) a humanizalas jegyeben telt(ekkor volt a perzsa Zoroastrianismus, a Buddhizmus meg meg sok hasonlo filozófia, a görögök erőszakkal megszuntettek az emberaldozatokat az ellenfeleiknel is(pl. amikor Karthagoval beket kötöttek). Jezus ebben a közegben tanitott. Egyebkent a kereszteny kanonizacio majdnem 300 evig tartott, meg Constantin es az utana jövő csaszarok is bele tettek egy rakas Biblian kívüli dogmat is a vallasba(szentharomsag, Szűz Maria kultusz, szűzesseg(ami a Vesta szüzek hagyomanyaibol jött) stb.). Az őskeresztenyseg fenntarthatatlan lett volna, valojaban olyan volt mint egy Osho vagy hasonlo divatos szektak halozata, es amig nem volt kanonizacio mindenki beszelt ossze-vissza. A rómaiak is ezert üldözték oket, mert mikor mar kileptek a zsido diaszporabol, megbolonditottak a nőket, akik keszultek a vilagvegere es nem voltak hajlandoak gyereket szülni(meg sz.xelni sem). Az őskeresztényseg is az ertelmiseg vallasa volt, mint a BLM, tele hosszú tavon tarthatatlan elvekkel, es majd csak Constantin utan "csoorgott le" a pogamy(=falusi) nepretegekbe. Az egyhazat Constantin szervezte meg(laikus es clerikus kulonvalasztasa, hivatalos püspökségek a birodalomban stb stb. Ez a halozatepites elengedhetetlen volt a keresztenyseg tovabb elesehez es tovabb fejlodesehez!! Igy is jelentősen humanizalta a tarsadalmakat es a barbar nepeket!! (lasd emberaldozo aztekok) A krisztusi tanok megkerdojelezese az kb olyan, mintha ma attol lenne valaki hazafi, ha nemezsatorban lakna, nyillal vadaszna es lovat aldozna. Az egyhaz nem tökéletes, de igybis sokkal jobb, ha van!!
2 Az egyhaz mindig is olyannak abrazolta Krisztust, amilyen az adott nepeknel az atlagember: a romaiaknal romaias vonasokat kapott, hiszen ki tisztelt volna egy lenezett meghoditott etinkumot? A german barbaroknal szőkitettek, az indianoknal indiankent, a feketeknel feketekent, a kinaiaknal kinaikent abrazoltak. Az is kerdeses, hogy mennyire volt ács? Egy ács nem szokott tanitani. Valószínűleg gazdag papa(az mindig is menő mesterseg volt) kitanitatta a fiat, aki közösséget alapitott. Maria Magdolnat, aki a felesege lehetett, a kanonizacio soran kivettek(csak eppen emlitettek). Lehet a zsido tanacs is attol felt, amitol kesobb a romaiak: hogy a gyerekeiknek telebeszeli a fejet. Sokmindent nem tudunk, ez nem is lenyeges. Ma a "nem keresztenyek" akarjak megmondani, hogy mi az igazi kersztenyseg! Hat ez kesz röhej! Nem kell 100%-ig keresztenynek lenni, de aki az akar az lehessen annyira, amennyire bir!!

Bandibacsi34 2021.12.12. 08:30:59

@Bandibacsi34: Gyorsan irok, ezert vannak gepelesi hibaim!
Akik most ezt szamon kerik, azok valojaban birkakent tekintenek a keresztenyekre, akiket jol meg lehet nyirni(ado, bank, igazsagtalan torvenyek) vagy elterelni a vagohidra ha kell. Pedig a keresztenyseg nem azt jelenti, hogy elturjuk az élősködőket, hiszen Jezus is bottal verte ki a kufarokat a templombol, a keresztenyeknek is kötelessége kiverni oket a templomokbol es allambacsi kozelebol is! Mas: add meg a csaszarnak, ami a csaszare, es Istennek, ami Istené! Vagyis kell adozni, az allamnak, szolgalatokat tenni(ebbe bele tartozhat a sorkatonsag is, ha tenylegesen a haza vedelmerol van szo, nem pl. Sszovjetuniobeli, iraki stb. kalandorsagrol) , cserebe majd az is visszaad(ha jol mukodik). A szerző persze hisztizne, hogy nem kereszteny, aki nem ajtatoskodik vagy aki nem allandoan a hajlektalanokat eteti, pedig az sem előírás(segiteni kell a bajban levőket, de nem ingyenélőket eltartani!!). Az egyhaz hasznalja a vagyont, de nem birtokolja! Persze nem mindig jol, de azert szoktak adni oda, ahova kell!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 08:39:29

@Bandibacsi34:

" Egyebkent a kereszteny kanonizacio majdnem 300 evig tartott, meg Constantin es az utana jövő csaszarok is bele tettek egy rakas Biblian kívüli dogmat"

Sose állította a kereszténység, hogy minden tanítás benne van a Bibliában. Ez egy kései protestáns tévtanítás.

S egy császár se tett bele semmit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 08:41:15

@chrisred:

De, szó van róla, rejtett módon. Még a Szentháromság is benne van rejtetten.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 08:42:58

@midnight coder:

Sose hirdtett a kereszténység kommunizmust, eleve semmilyen társadalmi rendet nem hirdetett. Lásd, a rabszolgaságot is simán elfogadta a kereszténység.

A kereszténység lényege lelki.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 08:46:24

@cvsvrs:

Én már láttam vagyonát szétosztó komcsit.

Volt egy kubai énekes, aki gyaktam turnézott külföldön. Az illető a kommunista rezsim fanatikus híve volt. Annyira, hogy a hatalmas külföldi bevételei 100 %-át átadta a kubai államnak, arra hivatkozva, ő nem élhet jobban az átlag kubainál, akinek nincsenek ilyen bevételei. Nem vicc, igaz történet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 08:48:43

@Magyaur:

A képpel az a gond, hogy lehet, hogy igaz, de az is, hogy nem az.

Semmi adat nincs ugyanis erre.

Voltak ennél sötétebb zsidók is és világosabbak is az ókorban. Szóval ez akép ugyanolyan spekuláció, mint a hagyományos nyugati Jézus-kép.

Magyaur 2021.12.12. 10:45:40

A probléma az, hogy a keresztények nagy része nem érti, hogy egy keresztény nem lehet sem magántulajdon-párti sem nacionalista! Mert a kereszténység nem tesz különbséget ember és ember, nációk és rasszok közt! Az ateistákat és nem-hívőket Ferenc pápának ez a fajta őszintén megélt és képviselt kozmopolitizmusa, fogyasztói társadalom-ellenessége és "kommunizmusa" érinti meg...

István Tamasi 2021.12.12. 10:47:35

biblia=mesekönyv, amit számos részben ismert, részben ismeretlen porbafingó halandó írt, térben és időben egymástól távol. Sőt az évszázadok alatt többször is átírtak.
De én most itt elmondom a tutit a világ teremtéséről: Először ugyebár nem volt az égvilágon semmi amikor mondá isten, hogy legyen világosság. Ugyan továbbra sem volt semmi, de azt már lehetett látni.

midnight coder 2021.12.12. 12:04:08

@chrisred: Az Újszövetség épül az Ószövetségre.

midnight coder 2021.12.12. 12:06:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Még a Szentháromság is benne van rejtetten"
Az nem rejtett szentháromság, hanem a zsidók voltak eredetileg politeisták, aztán amikor az alapokat átírták az egyistenhites verzióra, nem mindenhol sikerült százszálékosan.

2021.12.12. 12:25:04

@Magyaur:
ezt kb. a jehovák hiszik. lehet, hogy ők üdvözülnek, a kereszténység tradicionálisan államnemzeteket hozott létre európában.

2021.12.12. 12:31:55

@Magyaur:
pl. szent jános pál apostoli levele a magyar püspöki karhoz.

Tisztelendő Püspöktestvéreim!

A nemes magyar nemzet történelmének hajnalától kezdve a katolikus Egyház - amelyet "Isten küldött a népekhez, hogy «az üdvösség egyetemes szakramentuma» legyen" és amelynek "isteni parancs adta a megbízást, hogy menjen el az egész világra és hirdesse az evangéliumot minden teremtménynek - dicséretes módon töltötte be e nép között üdvösséget munkáló küldetését.

Taksony herceg kérésére - aki követét Rómába küldte -, XII. János pápa már 962-ben kiválasztotta Zakeust, püspökké szentelte, majd útnak indította Magyarországra.

A továbbiakban Szent István királynak köszönhető a magyar Egyház megszervezése. A Ravennai zsinat 1001-ben, - ahol az a Szilveszter pápa is jelen volt, aki István hercegnek a koronát küldte - "mater et caput"-nak ismerte el Esztergomot. Közben megszerveződtek a Veszprémi, a Kalocsai, az Egri, a Győri, a Pécsi, a Csanádi, a Bihari és a Váci egyházmegyék.

Szent István király - miközben azon buzgólkodott, hogy népe megfelelő egyházi szervezetet kapjon -, értékes örökségként hagyta rá azt is, hogy hűséges maradjon az Apostoli Székhez.

A kezdeti idők dicsőséges történelme elevenedik meg emlékezetünkben, most, amikor azon vagyunk, hogy a jelen idők lelkipásztori igényeinek megfelelő módon újrarendezzük Országotok egyházmegyéinek határait.

és ezek után szent jános pál a teremtő jóságából és a megváltó kegyelméből (több apostoli intézkedés közepette) létrehozza a nyíregyháza-debreceni főegyházmegyét.

majd így zárja apostoli konstitúcióját.

Legyen ez alkalom arra, hogy az ország újra evangelizálásában megújuljon az az elkötelezettség, amire mindnyájatokat: püspököket, papokat, szerzeteseket, szerzetesnőket buzdítottam, Magyarország megkeresztelkedésének ezredik, és a keresztény kor kétezredik évfordulójára készülve.

Veletek együtt, Szeretett Testvéreim, Szűz Máriára, a Magyarok Nagyasszonyára bízom mindezek sikeres megvalósulását; Ő, aki Pünkösd ünnepén együtt imádkozott az apostolokkal, esdje ki a Szentlélek bőkezű ajándékait e Nemzetben élő Egyház számára.

Kelt Rómában, Szent Péternél, 1993. május 30-án, Pünkösd ünnepén.
II. János Pál pápa

midnight coder 2021.12.12. 12:42:14

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Sose hirdtett a kereszténység kommunizmust, eleve semmilyen társadalmi rendet nem hirdetett."

Társadalmi rendet valóban nem, de erõsen volt egy egyenlõséget hirdetõ, sõt szegénységet preferáló értékrendje. A kérdés csak az, hogy ez szociális jellegû, vagy az anyagi világtól elfordulást hirdetõ volt. Ezért probléma ebben a témakörben, hogy igazából csak az van amit az írt le aki látott már valakit aki hallott valakirõl aki látta Jézust, de még ebbõl is csak a sokadik másolat. A történelmi Mátyás király is más volt mint a népmesei.

2021.12.12. 12:43:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
kálvin a "sola scriptura" elvét arra találta ki, hogy a pápa ellében hozott intézkedéseit érvénytelennek tekintse. és ezért azt mondta, hogy csak az írás (ti. a biblia) számít.

midnight coder 2021.12.12. 12:46:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Igazából ez csak szóhasználat, akkor amikor ez még élõ nyelv volt, lehet hogy nem tulajdonítottak neki akkora jelentõséget.

2021.12.12. 13:05:58

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
és ugyanez a protestáns tanításban azt jelenti, hogy az üdvözülés szempontjából csak az számít, hogy ki mennyire követeti a keresztény tanítást. a nem-evilági eredetű lelkiséget. ami nem zárja ki a világias szellemiséget. a magyar hitvilágban a lélek a szent, nem a szellem. a magyar vallásban nincs szent szellem. se a szocializmus, se a liberalizmus, se a konzervativizmus, még a nacionalizmus se lehet szent. legfeljebb ezekből áradó lelkiség. ami megjelenik a népszokásokban, pl. a népmesékben, népdalokban vagy a néptáncban.

a reformáció a biblikus hagyományt beemeli a népvallásba. a katolikus hítújítás fordítva teszi. a biblikus hagyományba emeli be a népszokásokat is feltéve, hogy azok az általános emberséget hirdetik. és így csiszolódnak össze. keresztény államnemzetbe vetett hirdetéssék a fölkerekségen.

2021.12.12. 13:08:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a debreceni nagytemplom délutáni programja.

Harmadik adventi vasárnap: december 12.

16 óra: Luca-napi népszokások (!)
16.30: A Napraforgó Waldorf (!!!!) Általános Iskola negyedik osztályájának pásztor betlehemes című produkciója
16.40: Adventi dallamok Dánielfy Gergő, Nagy Bogi és Czinke Máté előadásában.
17 óra: Beszédet mond: Balázs Ákos alpolgármester (!!), Beszterczey András, a Nagytemplomi Református Egyházközség lelkipásztora, Kiss János baptista (!) lelkipásztor. A beszédek között énekel a Debreceni Baptista Gyülekezet Énekkara,
A harmadik gyertyagyújtást az 52. Nemzetközi (!) Eucharisztikus (!) Kongresszus hírnökeinek (Laczkfi János, Pindroch Csaba, Csókay András, Kubik Anna, Szikora Róbert) részvételével tartják. A gyertyagyújtás közben fellépnek: Dánielfy Gergő, Nagy Bogi és Czinke Máté)

Magyaur 2021.12.12. 13:10:39

@cvsvrs: A középkorban biztosan nem voltak nemzetállamok/"államnemzetek", a keresztény Európa egységes volt: voltak mindenféle grófok, hercegek és királyok, de a legfelsőbb intézményrendszer a kozmopolita, latin nyelvű egyházszervezet és szerzetesrendek voltak, azoknak legfőbb tekintélye pedig maga a pápa. Csak az 1789-ben kezdődő francia forradalom önvédelmi háborúja során jött létre az a polgári nemzet (és vele együtt a nacionalizmus), amely lökést adott a modern európaias nemzetállamok létrejöttéhez. De ez a történelmi pillanat elmúlt és újra egy egységes, békés Európa-állam felé indultunk el...szerencsére! :)

ramipali 2021.12.12. 13:41:34

Hogyan nézett ki Jézus? SZÁMOS tényező nagyban befolyásolja, milyen nézetet vall a világi történelem Jézus kinézetéről. Ezekkel a tényezőkkel magyarázhatók a művészi ábrázolásában megmutatkozó jelentősebb különbségek.
A Biblia válasza Senki sem tudja pontosan, hogyan nézett ki Jézus, mivel a Biblia nem ír a külsejéről. Eszerint nem is lényeges, hogy hogyan nézett ki. Ugyanakkor a Biblia alapján lehet némi fogalmunk arról, hogy milyen volt a megjelenése.
„Istennek ama bárányaként” Jézusban nem volt hiányosság, ezért nem kétséges, hogy jóvágású férfi volt.
Nem látszott állandóan búskomornak, mint ahogy a népszerű művészi alkotásokban megjelenik. Igaz, sok lesújtó eseményt élt át, de általában jelleme tökéletesen visszatükrözte Atyját.
Hosszú volt Jézus haja? Csak a nazireusoknak nem volt szabad levágatniuk a hajukat, illetve bort inniuk, Jézus pedig nem volt nazireus. Tehát kétségtelenül rendesen le volt vágva a haja, mint bármelyik másik zsidó férfié.
Jézus bőrszíne és külső sajátosságai alighanem megegyeztek a zsidókéival.
Jézus kétségtelenül még apostolai közül sem tűnt ki azzal, hogy a külseje túlságosan eltért volna az övékétől, mivel Júdásnak azonosító csókkal kellett elárulnia őt az ellenségeinek. Ezért Jézus könnyen elvegyülhetett a tömegben. És el is vegyült, mivel legalább egyszer úgy utazott el Galileából Jeruzsálembe, hogy nem ismerték fel
A hagyománnyal ellentétben a Biblia nem úgy beszél Jézusról, mint gyenge testalkatú vagy férfiatlan személyről. Ehelyett azt mondja, hogy már fiatalként is „gyarapodék bölcsességben és testének állapotjában, és az Isten és emberek előtt való kedvességben”
Harminc év java részében ács volt. Ez nem a törékeny vagy gyenge felépítésűek foglalkozásának tűnik, különösen abban a korban, amikor nem voltak modern, munkát megkönnyítő gépek.
Tulajdonképpen „az egész evangéliumi beszámoló azt sugallja, hogy [Jézus] teste egészséges és erőtől duzzadó volt”

2021.12.12. 13:46:41

@Magyaur:
a magyar királyságban a külügyi intézményrendszer volt "kozmpolita". árpád-házi i. istván nőül vette bajor gizellát. de ezzel a magyar királyság és a bajor hercegség nem egyesültek. hanem közös külpolitikát igyekeztek folytatni. gizella apja civakodó henrik német ellenkirály volt. i. ottó német-római császárral szemben. amikor i. andrás hazatért a száműzetésből oldalán rurik anasztáziával, akkor a magyar királyság és a kijevi nagyfejedelemség nem olvadtak össze. és a lányuk cseh fejedelmi házba házasodott, a fiuk közül salamont magyar királlyá választották, dávid pedig magyar királyi herceggé vált. egységes európát legfeljebb a zsidó hitvilággal rendelkező (a biblikus értelemben farizeus) pápák hirdettek. a farizeusok azt képzelik, hogy ők ülnek az isten itélőszékében. és nem léteznek csak ők és a földkerekség. az ilyen tökfejekkel szemben lázadtak fel a keresztények. nem mészárolták le a őket, mondván, hogy a föld úgy kerek, hogy uralkodnak a tökfejek.

de az nincs megtiltva, hogy a magyar tudományos akadémiáról kipenderítsék ezeket. ez az akadémikus bölcseletet, hogy a nacionalizmust (magyarul a nemzeti érzületet) a francia forradalomban találták ki. megölték a nemességet és a papságot. és ezzel győzött a modern nacionalizmus. csak ez a fasizmusba torkollott. és ezért következik a kommunizmus. vagy grünék megmentik a bolygót. ezek a különféle identitás vesztett népelemek önhittsége.

a magyar népi nacionalisták a keresztény államnemzetekben hisznek és mindig is abban hittek. ezt hirdette a natio hungarica. a reformáció magyar vallást hirdetett. létezett magyar felvilágosodás. csokonai és fazekas mihály. akik nem montesquieu hitelveit követték. az a francia változata. a magyar polgárosodás nem abból következik, hanem a magyar reformációból, a magyar felvilágosodásból és a magyar reformkorból. legalább is errefelé.

felőlem hirdetheted, hogy te csak ember vagy és semmi egyéb. és úgy képzeled, hogy ezzel üdvözülsz, vagy mit tudom én miért képzeled. de ez esetben nem lehetsz magyar, európai sem. hanem legyél csak ember. ezt a hited hirdesd a jehova tanuival. ők tényleg csak-emberek.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.12.12. 15:18:32

@Magyaur:

A nemzetállam a liberalizmus találmánya, azaz aliberalizmus megszűnésével meg fog szűnni.

2021.12.12. 16:06:27

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a liberális nacionalizmus és nemzeti liberalizmus a liberálisok találmánya. a libertárius kereszténység protestánsok találmánya. a natio hungarica (a magyar nemesi nemzet) a latinkereszténység találmánya.

2021.12.12. 16:08:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
az ortodoxia sem ismeri el a pápaság primátusát. ahogyan kálvin se ismerte el.

2021.12.12. 19:23:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
kálvin erre alapozta a sola scriptura elvét. a magyar reformátusság bigott módon nem kálvinista. furcsán hangzik, de így van. a reformátusoknál az adventi ünnepnek természetes módon része a néphagyomány. egyébként nemcsak a magyar. pl. a mai napon debrecenben élő német, a lengyel, a bolgár és ruszinnemzetiségiek karácsonyi produkciókkal vonultak fel. a reformátusság meglehetősen liberális. és a római katolikus gyakorlat az, hogy szinte csak biblikus programok vannak.

chrisred 2021.12.12. 19:34:02

@cvsvrs: Mármint a katolikus egyház hozta létre a rendi hierarchiát, és irtotta azokat a keresztényeket, akik nem értettek egyet vele.

2021.12.12. 19:34:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
a debreceni római katolikus kis katedrálisban az advent ilyesmi.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4907/211211lautitia_msz_(3).jpg
a program:
Jacobus Gallus késő reneszánsz szerző Confirma hoc című műve.
Orbán György: Ave verum corpusa
Ola Gjeilo kortárs norvég zeneszerző: Ubi Caritasa.
Ősbemutató: Zombola Péter Erkel Ferenc-díjas kortárs zeneszerző: Nunc Dimittis.
ebben nincs népi nacionalista jelleg. sola scriptum. tkp. ez az, ami bigott módon kálvinista. a róm. kat. plébánia programja.

chrisred 2021.12.12. 19:36:25

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A nemzetállamok eegy adott társadalmi-technikai-gazdasági berendezkedésen belül működőképesek voltak, ezen a struktúrán Európa már túljutott.

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.12.12. 19:53:54

Nem a bejegyzés érdemi részéhez tartozik, de úgy tudom, a reformátusoknál nincs ez a pokol-dolog. De javítsatok ki nyugodtan.

Egyébként meg érthető minden szava. Én is azt gondolom, hogy Jézus nem ilyen egyházat akart. Nem is biztos, hogy szervezetként gondolt az egyházra vagy azt jónak tartotta volna. Még annyi, hogy kereszténység létezik az egyházakon kívül is, az mindenkinek olyan, amilyet gondol.

2021.12.12. 19:54:09

@chrisred:
és mi haladta meg a keresztény államnemzeteket? az iphone 13 pro, vagy micsoda?

chrisred 2021.12.12. 19:56:30

@cvsvrs: Az analfabétizmus felszámolása.

2021.12.12. 20:07:25

@chrisred:
1577-ben adták ki az első magyar számtankönyvet. általában magyar nyelvű könyveket nagyjából ekkortól kezdtek el kiadni. a debreceni városi nyomda 1561-es alapítású. (és a ma működő tankönyvkiadó vállalat ennek a jogutódja. az ingyen tankönyveket errefelé gyártják.) ezzel hirdetik a világias magyar vallást. mindenki megtanul az anyanyelvén írni-olvasni és világias módon megtanul számolni (mert valójában a számolás az, ami egyetemes a földkerekségen, kezdve onnan, hogy a klasszikus logika is egy ítéletkalkulus).

chrisred 2021.12.12. 20:11:38

@cvsvrs: Mellébeszélés mesterfok. A kiegyezéskor Magyarország lakosságának kétharmada analfabéta volt.

2021.12.12. 20:21:33

@chrisred:
az analfabetizmus felszámolásával a népi nacionalizmus erősödött fel. a refomáció és később a reformkor idején is. és éppen olyankor kell leginkább meghirdetni a keresztséget. ez az egyik álláspont. a másik az, hogy ilyekor kell elvetni. és úgy nem lesznek keresztény államnemzetek. hanem? létrejön valami, ami keresztényellenes, államellenes, nemzetellenes. de az micsoda? anarchokommunizmus, anarchokapitalizmus, feudális anarchia.

chrisred 2021.12.13. 08:14:54

@cvsvrs: Akkor még egyszer tisztázzuk, Magyarországon az analfabetizmus felszámolása a XIX. század végén, illetve a XX. század első felében történt, semmi köze a reformációhoz vagy a reformkorhoz. És a következménye az lett, hogy az egyház elvesztette a monopóliumát az írástudó emberek képzésében. Így már továbbiakban nem volt nélkülözhetetlen a szerepe társadalom számára fontos rendszerek és intézmények működtetésében, ezt nála sokkal alkallmasabb világi intézmények kezdték ellátni. Ebben nincs semmi egyházellenesség, főleg nem keresztényellenesség. Az államnak meg a nemzetnek meg kifejezetten az érdeke, hogy a közösségi feladatok ellátását ne befolyásolja negatívan az egyházi szervezetek hierarchiájában óhatatlanul előkerülő kontraszelekció.

2021.12.13. 11:34:34

@chrisred:
dehogy nincs köze. a reformáció hirdette meg a magyar vallást. azt, hogy a templomokban (ami a köznépnek a rendszeres közösségi programot jelentette) magyarul lehessen beszélni. a reformkori értelmiség, élén széchenyi gróffal rendelte el a magyar nyelv kiművelését. erre alapították az akadémiát. és ezekből következett a magyar (még egyszer a magyar) polgárosodás. és nem a francia felvilágosodásból és bécsi felvilágosult abszolutizmusból. volt magyar felvilágosodás is. csokonai, fazekas. csak értem, hogy budapesten nem ez volt az uralkodó különféle birodalmi megszállások következtében (habsburg, náci, szovjet).

2021.12.13. 11:57:09

@chrisred:
a reformációban az egyházi vezetőket választják. és a reformált felekezet félig világias. tegnap szikora róbert járt debrecenben. és elhozta az örömhírt.
cdn.haon.hu/2021/12/TasQBEQNAPuyU3eC3ZQtwuYq9nIgxkte36fa-T3gj3U/fill/1024/0/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzEyYjM4ZjA3ZWUwNzQzZGE5MWM4ZDk3NjZjMzQxMjQ3.png
és erre a reformáltak többsége azt mondja, hogy az r-go koncert egy kicsit jobb vol, de ezt is szeretjük. hogy szikora robi bácsi elhozza az örömhírt. hozza el. és a polgári konzervativizmus ebből következik. legalább is errefelé. és csatlakoznak hozzá a jobbágyok.
cdn.haon.hu/2021/12/oDZ4RKA1IjhdrkJy3nuKQHCM8gJz7c2n-tAN22Z0r-Y/fill/1024/0/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzFlMWFkYmQ5NTE1NTRjNGE4NzIyZGNkOGRjZjE1YjA1.png
értem, hogy ez nem a liberális/linerális progresszió. ettől még debrecenben van mikroelektronika, biotechnológia. és aki gitározna a templomban az gitározzon.
cdn.haon.hu/2021/12/udVASkcrkNvJUcT-s3_HgnTk27Oa-IJnU4a-SEp9BpU/fill/1024/0/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzQyOWJmNWY1OTFhNzQ5Y2FhMWYxN2Y5MDRjMTRhMDRi.png
értem, hogy ebben nincs direkt társadalomkritika. az nem a "liberalizmus", hanem a politikai underground.

chrisred 2021.12.13. 12:20:09

@cvsvrs: Ezek azok a kezdeményezések, amire mostanában azt szokták mondani, hogy legfeljebb a Nagykörúton belül tudnak róla - értsd alatta, hogy csak a lakosság töredékét érintette. Egyébként az akadémia épülete is a Nagykörúton belül van. A pestiek véleménye a birodalmi megszállásokról ismert volt 1848-ból és 1956-ból. Egyébként a Margaréta-hadművelet alatt is csak Pesten volt tűzharc.

2021.12.13. 12:22:04

@chrisred:
a róm. kat. adventi programban szinte csak latinul énekelnek. a mai napig. legfalább is errefelé. beülnek a nénik a katedrálisba és egy mukkot nem értenek arról, hogy miről is van szó. legfeljebb azt, hogy ave maria. persze így is átérezhetik azt a lelkiséget, amit a templomi kórus áraszt magából. amíg erre volt alapozva az iskola, addig egy szűk kör választódott ki. ezen változtatott a reformáció. magyar nyelvű könyveket, tankönyveket adtak ki. az alsó évesek magyarul tanultak. a felső éveseknek azonban kötező volt latin, a görög és református teológia bevezette a hébert is.

ez egy 16. századi héber nyelvű biblia, ami egy szikszai bálint nevű debreceni prédikátor tulajdona volt (az ő kézírásos jegyzeteivel van ellátva), aki svájcban tanult. maga a biblia párizsi kiadású.
hirado.hu/wp-content/uploads/sites/7/2018/08/D_ATI20180830032-1024x678.jpg
a reformátorok külkapcsolatokat építettek. és a francia forradalomban egyesek feladták az identitásukat és feudális uralkodó osztály (a nemesség és a papság) megöletését tűzték ki célul, ahogyan a kommunisták. és nem fejteném meg, hogy kicsodák.

mert akkoriban az volt a műveltség nyelve. és úgy mehettek genfbe vagy utrechtbe tanulni. és a reformkorban mondták azt, hogy a magyar legyen az államnyelv.

2021.12.13. 12:34:57

@chrisred:
a balliberális ideológia a mai napig az, hogy a feudális világot fel kell számolni, mert abból következik a nyugati típusú progresszió. egyébként valóban. ez nevezzük így polgári radikális irányzat azoban a politikai underground. és a nemzeti radikalizmus mainstream a magyar történelemben. a lelőtt tiszának emeltek egy baszott nagy szobrot és nem azoknak, akik lelőtték vagy lelövették. a magyar az országgyűlés épülete budapesten a kossuth téren és nem jakubovics ozsiás téren van, stb.

értem, hogy a partizán tévében arról értekeznek, hogy ezt a világot már meghaladták. vízbázisú festékkel leöntöttek egy középületet. meg hogy lila ködgyertyával tiltakoznak a rabszolgatörvény ellen. ez az underground. budapesten ennek van választói többsége. és ebből adódik egy politikai konfliktus. egy háromhatalmi játszma (orbán, dk, mzp), aminek legfeljebb egy győztese lehet.

chrisred 2021.12.13. 13:07:56

@cvsvrs: "a balliberális ideológia a mai napig az, hogy a feudális világot fel kell számolni, mert abból következik a nyugati típusú progresszió."

Ez a polgári társadalmi irányzatok alapvetése évszázadok óta, a társadalmi előjogok megszüntetése.

A munkavállalói jogok megtartása iránti küzdelem csak a volt szovjet blokkban számít deviáns viselkedésnek, a Lajta másik oldalán nem ritka, hogy egy egész országot megbénít a szakszervezetek által kezdeményezett sztrájk.

2021.12.13. 13:20:53

persze azt lehet mondani, hogy a fővárosi polgárosodás (a kapitalizálódás, a fővárosiasodás) megteremtői ganz ábrahám, weiss manfréd, goldberger, richter, zsolnay, dreher és zwack. csakhogy ezek a gyárosok is a feudális uralkodó osztálytól kapták a jogaikat és a céljuk az volt, hogy budapest a kárpát-medence és a kapcsolódó adriai tengermellék pénzügyi-kereskedelmi központjává tegyék. és a magyar királyságot egységben tartsák. és ezt a liberális mintaállamot verték szét. kívülről-belülről. ez a jobber történetírás.

a baller, hogy ez egy nokedli világ volt, bezzeg románia. és a szegény kis szlovákok is hogy senyvedtek a felvidéki magyar urak sötét elnyomatása idején. megérdemelték trianont. és magyarország most is lemondott a szuverenitásukról, stb. és ugyanezek a szocialista ipart is alázzák. mindent, amit csak lehet. ez a politikai underground.

ha azt mondanák, hogy van a magyar zsidó matematikai iskola. és abból kellene kiindulni, akkor rendben lenne. a debreceniségnek az is része, hogy két nagy magy zsidó erdős pál és rényi alfrérd varga ottó 50. születésnapjára. kiadta véletlen gráfok elméletéről szóló első tudomány közelményét.

Erdös, P., & Rényi, A. (1959). On Random Graphs I. Publicationes Mathematicae Debrecen, 6, 290-297.

erdős pál tényleg világpolgár volt. ha még erdős pérterből indulnának ki, hogy ő kultúrkoriefeusként mégis csak magyar könnyűzenét akart és menedzselni akarta a nemzetközi közegben és ez hozzájárult a kispolgári világhoz. az r-go és a "csikidam". helyette a "baloldal" nem ezt a kádári konszolidációt tekinti kiindulási pontnak. az agrászocialista reformokat, a népi baloldalt, vagy a keresztényszocialistákat, vagy a szociáldemokratákat. nem ezekből indulnak ki, hanem kun bélából. és a régi szovjet típusú akadémiából.

2021.12.13. 13:38:51

@chrisred:
nyugat európában ez az alapvetés. amelyik kulturálisan marxista. marx ugyebár azt mondta, hogy volt a feudalizmus. azt történetileg meghaladta a kapitalizmus. ez a nyugatos fejlődés. és ez majd meghaladja a kommunizmus. úgy, hogy nem a világ burzsuáziája egyesül a földkerekségen, hanem a világproletariátus. mert a prolik lesznek többen. és egy világforradalom eltölri a kizsákmányolást. a zöld ideológia pedig azt, hogy a nagyvárosi folyasztók környezettudatos társadalma, a világpolgárok szoldáris és liberális közössége dönti meg ezeket. az amerikai kapitalizmust és az európai kereszténydemokráciát. és ebből lesz a német "jelzőlámpa" koalíció.

és ennek leképeződése az ellenzék. a dk a "szociálliberális" koalíció, az mszp-szdsz utódja. mzp pedig a magyarországi zöldek pártjának kvázi vezetője. (a lilaködös momentum és a narancsos barnából lett jobbik támogatásával. eredetileg karigeri lett volna. ott lesz még ungárpeti az lmp listavezetője. a p-t meg nem tudom kivezeti majd az összefogásba. és ez "összefogás" lenne a "meghaladás". értem, hogy a nyugatos progresszióból ez következik. és ezek mind azt mondják, hogy a francia forradalom, a polgári radikalizmus, stb. azt is értem, hogy ez az akadémikus bölcselet. ezt tanítják az eltén.

csak a magyar polgárosodás nem ebből adódik énszerintem. vagy debrecen, vagy budapest választói többsége van nagyon eltévedve. ebből a jelenlegi ellenzékiségből a világvárosi lét se következik. semmi. az a politikai underground, amiben legfeljebb elvétve vannak tényleges polgári minták.

chrisred 2021.12.14. 08:00:57

@cvsvrs: Nyugat-Európában már akkor évszázados történelme volt a feudális előjogok elleni küzdelemnek, amikor Marx még meg sem született. Marx elméleteit a Lajtától keletre tekintették társadalomformáló téziseknek (dogmáknak), nyugaton annak, ami, közgazdasági felvetéseknek, amik a XIX. századra igazak és hasznáhatóak lehettek, egy évszázaddal később már csak muzeális jelentőségük van. A zöld ideológia lényege az, hogy a fejlett társadalmakra jelenleg a túlfogyasztás jelent veszélyt, ezért a XIX. századi versengő kapitalista közgazdasági rendszere központi elmélete, a javak korlátozott elérhetősége gyakorlatilag érvényét vesztette.

2021.12.14. 08:41:35

@chrisred:
ettől még a nyugatos fejlődés kulturmarxista. a nyugatiak többsége úgy képzeli, hogy a kapitalizmus meghaladta a fedualizmust. és most keresik, hogy mi haladhatná meg a kapitalizmust. és erre a válaszuk az, hogy leginkább a "zöld" ideológia. csakhogy az valójában a feudalizmus.

chrisred 2021.12.14. 08:52:29

@cvsvrs: Nem, eszük ágában sincs meghaladni a polgári társadalmat. Errefelé keleten gondolkodnak folyton azon a politikusok, hogy mivel lehetne meghaladni a polgári társadalmat (nyugati imperializmust, liberalizmust), és kitalálnak népi demokráciákat meg illiberális társadalmakat, amik általában ugyanannak az autoriter berendezkedésnek a változatai.

2021.12.14. 10:24:10

@chrisred:
mármint a valódi környezetvédelem. tehát nem az, hogy zárjuk be a német atomerőműveket és átmenetileg helyettesítsük szénnel. majd zárjuk be a szénerőműveket és helyettesítsük francia atomerőművekkel. és ez így milyen "zöld". hanem a valódi környezetvédelem. az egy új feudalizmust eredményez.

a feudális gazaság célja az önfenntartás. a feudális németország elvben az, hogy szinte minden made in germany. ami a németországban előállítható azt állítsák elő a németek. és ha kell, akkor szociális foglalkoztatással. ez hogy lesz globálisan versenyképes. olyan nagyon sehogy. és ezzel csökken a fogyasztás, a szállítás, az anyag és az energia felhasználás, ez az, ami környezetbarát. ez egy új feudalizmus. és ez lesz tisztább, szocialistább, átláthatóbb. a helyi gazdaság szemben a globális pénziparral és az ahhoz kapcsolódó totális versennyel, ami ugye a kapitalizmus.

2021.12.14. 11:08:03

@chrisred:
errefelé a polgári társadalom nem haladta meg a feudalizmust.
debrecenben a reformáció idején megválasztották a városi államtanácsot, az egyháztanácsot, ezektől független bírói tanácsot (esküdteket és azok választották debrecen nemes városának tekintetes főbíráját), az ispotálymestert, a kollégiumban diákköztársaság uralkodott, diákparlament élén a szénior állt. egy utolsó éves diák, akit nem nagyon lehetett kirúgni. a szokásjog szerint két egymást követő évben senki se viselhette a főhatalmat. ezen túl szabadon lehetett feduális céheket alapítani, megválasztották a jegyzőt, aki pénzügyleteket feljegyezte (ingatlan alapú jelzáloghitelezés és bizományi kereskedés folyt), megválasztottak az (erdélyi) országgyűlés küldötteit és bécsben a császárhoz, illetve budára valamint isztambulba a török portához intézett követeket. és az utcaszert. amiben voltak kapitányok és kocsisok. 0 pártrendszer. polgári társadalom. debrecen nemes városa, a magyar polgárváros (civisváros) egy urasaság nélküli uradalom.

hol van ebben plurális pártrendszer? sehol. mi ebben a kapitalizmus? semmi. mert ebben feudális pénzrendszer uralkodik. nincs tőkepiac. ami semmiből teremti a pénzt. és abból gyarmatosít. nincsenek egymással versengő kereskedelmi bankok, stb. de ettől ez még egy polgári társadalom. egy nagy falu. debrecen kb. olyan volt, mint london szegénynegyede. ahol senkinek nem volt tőkejövedelme. de ez egy polgári világ volt. ebben a világban is létezett viszonylagos gazdagság. a feudális piacokon vásárokon elég sok pénzt kerestek. csak persze egy debreceni polgár vagyona és jövedelme nem volt mérhető egy bécsi, vagy egy londoni bankár vagyonához.

és utóbbiaknak érdeke, hogy ideologikusan megosszák a társadalmat. és ez a nyugatos fejlődés. plurális pártrendszer. a feudalizmust meghaladó kapitalista világ. ez a nyugati típusú liberális dogma.

2021.12.14. 11:40:51

@chrisred:
mi a nyugati típusú fejlődés? az, hogy ideologikus megosztottságra kell törekedni. és ennek megfelelően van egy szociáldemorkata, egy liberális demokrata, egy keresztény (konzervatív) demokrata párt. ez a hagyományos pártrendszer. és a 21. századi modern pártok. a zöldek. illetve a szivárványos mozgalmak. az lmtq közösségek a gender "tudósokkal". és ami ezen kívül esik azok fasiszták, nácik. és ezeknek egy ideologikus versenye eredményez valamilyen koalíciós kormányzást. németországban a "jelzőlámpa" koalíció győzött. lehet ebből egy működő világot teremteni? hogy a fenébe ne lehetne. németország egy működő kis világ. egyre kevésbé német, de az a társadalom többségét boldogsággal tölti el. kiszorítják az afd-t. a német közintézményeknek a környezetéből is. nyilván nem lehet afd-s nagykövet, semmilyen szövetségi főhivatali pozíciót nem tölthet be, aki az afd-vel akár csak kapcsolatban áll. nem lehet afd-s iskolaigazgató, kórházigazgató, főszerkesztő, stb. mert a nyugatos fejlődésben a népi nacionalizmus a politikai underground.

és a keleties fejődésben az a mainstream. és nincs is több párt. klasszikusan ilyen kína. de az oroszország is ehhez hasonló. a keleties sajtó szinte csak népi nacionalista propagandából áll. (ahogyan a nyugatos ellenpropagandából.)

a magyar fejlődés keleties? dehogy is. csak nem nyugatos, hanem köztes. a fidesz az összes ideologikus platformot egyetlen pártba integrálta. de ez nem azt jelenti, hogy a fidesz mellett ne jelenhetnének meg új pártok. lásd gattyán digitalizációs mozgalma. vagy akármi. gattyán egy szóval se állítja, hogy a fidesz antidemokratikus, fasiszta, vagy náci lenne. a fidesz gattyán szatelit pártján keresztül tesztelheti az elektronikus kormányzás lehetőségeit. és ezek után befogadhajta a javaslatait. és erre azt mondják, hogy ez egy normális "ellenzék". ez egy köztes fejlődési pálya. mert ilyen kínában nincs.

de ez nem is a nyugati típusú ideologikus sokféleség és plurális pártrendszer. hanem egy illiberális átmenetet követő kvázi egypártrendszer. amiben megjelenhet akármilyen reális alternatíva és elindulhatnak valódi függetlenek. ez a pálya az, ami sem nem nyugatos, sem nem keleties.

2021.12.14. 13:19:53

@chrisred:
amikor szétválasztották az országgyűlési képviselőséget és a polgármesterséget, akkor orbán debrecenben a fidesz addigi városi vezetőjét akarta polgármesternek értelemszerűen.

és azt mondták neki, hogy orbán 1.) pártemberét nevezze ki kormányhivatal vezetőjének. 2) a spanja kósa legyen országgyűlési főképviselő. 3) a polgármestert válasszák meg alulról szerveződve. és higgye el így, hogy is nyerni fog. és nyert is. nem is kicsit. ezek után kósa kampányfőnökéből (egy nőciből) lett a szociális alpolgármester. a szociális/szocialista civil szervezeteket egy ernyőszervezetbe integrálta. összekapcsolata az egyházfelekezetekkal. kulturálisan kiegyeztek a zsidókkal és az szdsz-szel. onnan jött kulturális tanácsnok. az önkormányzat létrehozott egy saját nemzetközi tanácsadó céget. az mszp-s ismerősöm ekkor azt mondta, hogy ezek után ő is a fideszbe "iratja" a gyerekét. és most a tankerületi igazgató mellett valami szociális felelős. a fidesz a különféle politikai platformokat integrálta. orbán dolga annyi volt, hogy azt mondja: oké.

nem azt állítom, hogy így minden überfasza. dehogy is. mert így is egy szűk kör irányítja a várost. csak az egy fokkal jobb, mint a budapesti iskola. ahol szintén egy szűk kör egyeztet fideszes téglákkal széteső politikai vezetéssel. ha a főváros választói többsége ezt választotta és nem tarlóst (aki hasonló kiegyezést kinált), akkor harcoljon az orbánizmus ellenében. így azonban csak az a kérdés, hogy ki viszi csődbe a fővárost. azt mondják, hogy ne legyenek gecikorrupt építkezések. rendben. ha a magyar építőipari kartell budapestről kivonul, akkor mi lesz? nincs dk-s (dk-s nyugdíjasok és szélhámosok), vagy momentum-os (momentumos semmirekellők, szélhámosok vannak), vagy jobbik-os építőipari vállalkozás (jobbikos alkalmazotti réteg van). fidesz és a bécsi kormánnyal összefonódó strabag van.

a polgári fejlődéshez bőven elég egy párt. és ezek után lehetnek persze függetlenek, reálértelmiségeieből álló mérnöki irodák, akik konstruktív elképzelésekkel állnak elő és a közbeszerzésekben a brutális túlárazásokat úgy is meg lehet szüntetni, vagy legalább erősen korlátozni. és nem kellenek hozzá az pesti ávós prolik mondván, hogy ők a "baloldal". a drogos buli buzik mondván, hogy ők a "liberálisok". gender tudósok. ez a politikai underground. és ezek helyébe léphet a fidesztől függetlenül elképelésekkel rendelkező reálértelmiség.

és nem a hülyék, akik a múltat eltörölnék, a jelenben semmi elképzelésük nincsen. és fogjanak össze gyurcsánnyal. mert nélküle nem lehet. majd aztán azt mondják, hogy gyurcsány ne kampányoljon. ővele nem lehet. gyurcsány betlire játszik. persze bejöhet ez mzp-nek. csak úgy nem fognak tudnak kormányozni. és ha nem jön be, akkor mzp emberei mennek a süllyesztőbe. mert fletó és klára asszony leszámolnak velük. fideszes téglákkal karácsonyból hülyét csinálnak. így működik a plurális többpártrendszer a kis-magyar gyakorlatban.

egy mai hír, hogy a nemzetközi iskola diákjai meglátogatták a mikroelektronia fejlesztést és gyártást.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4911/211214sensirionmegallapodas_ksz_(6).jpg
és tárgyalnak a klik tankerületi vezetőjével, hogy bevezessenek valamilyen kísérleti tanrendet. ez egypárti keretek között is végbemehet. persze ezt kontrollálni kellene. egy új (nem sokpárti szanaszét húzó nyugatos ideologikus) ellenzéknek.

chrisred 2021.12.14. 14:07:15

@cvsvrs: Nem. A merkeli Energiewende azért sült el rosszul, mert egy fenékkel akart két lovat megülni, egyrészt a választók felé zöldprogrammal előállni, másrészt a nagyvállalatok termeléséhez biztosítani az energiát. Nyilvánvaló ökörség leállítani az atomerőműveket, és ugyanazt az ipari termelést már energiahordozóval biztosítani, az atomerőműveket azért kell leállítani, hogy csökkenjen az ipari kibocsátás.

chrisred 2021.12.14. 14:12:42

@cvsvrs: "a feudális gazaság célja az önfenntartás."

Szerintem ez is fordítva működik. A feudális rendszer alapja az önellátás lehetősége, addig működik, amíg a feltételei fennállnak. A feudális földalapú gazdaság addig volt képes működni, amíg a középkori klímaoptimum tartott, és a mezőgazdaság kontinentális szinten volt képes biztosítani népesség eltartását.

2021.12.14. 14:40:57

@chrisred:
a feudális világban a hatalom alapja a föld. és feudális pénzrendszerrel (klasszikusan nemesfémekkel) törekszik az önfentartásra. a feudális világban is kereskedelem, csakhogy annak van egy természetes korlátja. mert nincs bármennyi arany, ezüst, réz, vagy olaj, gáz, búza vagy akármi ami árupénzként szolgálhat.

a kapitalizmusban az újdonság az volt, hogy abban a pénzt a semmiből elő lehet teremteni. tehát elvben bárki kigenerálhat százcsillió csillámot, vagy akármicsodát és ha azt elfogadják általános egyenértékesnek, akkor azzal kereskedhet. mert pénz és pénzpiaci termékek szabadon előállíthatók. ez a kapitalizmus. az auchan kereskedő kibocsát az auchan kártyán pontokat. és abból lehet vásárolni. és az auchan akármennyi pontot kiadhat. csak auchan pontokért nem adnak el neki bangladesh-i pulóvert. hanem dollárt kérnek érte. és a fed bármennyi dollárt kibocsáthat úgy, hogy leüti az enter-t. ha egy vezető politikus azt mondja, hogy ők nem fogadják el a dollárt, akkor megölik. lásd kadhafi. hanem akármelyik vezető politikus egy barátja segítségével (akit úgy kell nevezni, hogy független jegybankelnök) kibocsáthat valamilyen pénznemben a dollárhoz hasonló alaphelyzetben teljesen értéktelen bankjegyeket. és annak az árufedezetét elő kell teremteni a szolganépnek. a dollár is ilyen pénznem és az összes többi. a forint, a rubel, a kínai renminbi (népi pénz), akármicsoda. a létező kapitalizmus államkapitalizmus. mert a pénzt elsődlegesen az állam teremti. illetve állami felügyelettel a kereskedelmi bankok. és sokszorosát teremthetik a betéteknek. és aztán ezt a pénzt kiutalhatják a barátaiknak. korlátozott felelősségvállalás mellett és üzleti titkok mögé rejtve. és így van "verseny". és a kirakatban van néhány feltaláló, vagy álfeltaláó. lásd elon musk, aki kb. úgy ért az marsutazáshoz, mint lölő a mátra erőműhöz. vagy úgy se. viszont a népnek eladják, hogy ő nem egy szalmaember, hanem egy fejlettudatú szuperász. és elég sokan beszopják, akkor nem látják, hogy egy szalmaember. ez a kapitalizmus. lölő és ondika. ha lölő egy kicsit képzettebb lenne és nem kültelki gázszerelő lenne, hanem elégeztve volna nem a harvardot, hanem a harvard business schoolt (a kettő nem ugyanaz) és egy bankárcsalád balról fogant gyermeke lenne, akkor pózolhatna a többi kapitalistával a szőnyegen oldalán ondikával. ondika már kompatibilis ezzel az világgal. amire azt mondták, hogy ennél igazságosabb világ nincsen. csak nem fenntartható.

elsődlegesen nem az üvegházhatású gázok, hanem az alapvető hazugságok miatt. nincs pénz. csak nyugaton van pénz. bárhol bármennyi pénz van. matolcsy leüti az entert és generálhat százcsillió forintot. csak akkor el kezdik ütni a többiek. és nem csak a devizakereskedők. hanem az európai bizottság, hogy nincs jogállam. és leszarják, hogy van, vagy nincs. orbán most eladósodik a "piacok" felé. és érdekes módon úgy már nem ütik annyira. amikor nem adósodott, akkor a minősítők bevágták bóvliba, most hogy adósodik feljebb minősítik. szuper jól működő rendszer.

2021.12.14. 14:55:55

@chrisred:
ami valódi környezetvédelmi program az mind a technológia kivezetéséről szól és egy új feudalizmusról. arról, hogy a bajorok vagy svábok többségében azt eszik, isszák, azzal eszik, azzal isszák, amit előállítottak a szomszédaikkal és a szövetségeseivel. a feudális nszk úgy nézne ki, hogy szinte minden kapható termékre az van ráírva, hogy "made in germany". a gazdaság alapvetően zárt. nem teljesen elzárt persze, azonban kereskedelem erősen korlátozott.

és nem az a kérdés, hogy ezt gazdasági értelemben fent lehet-e tartani. mert a válasz erre nyilvánvalóan az, hogy igen. hanem hogy ezt katonai értelemben meg lehet-e védeni. és ehhez kell az európai unió és annak szövetségi rendszere. de ez a világ, ami fenntartható egy új feudalizmus valójában. amiben poroszok, szászok vannak. csak így törökök is kikiáltanák új ruméliát. és ők is csereberélnének a többiekkel. már amelyik család feudális módon fent tudná tartani magát. a többi visszamenne kis ázsiába.

és ennek majdnem az ellenkezője a nyílt társadalom eszményképe. ami állítólagosan liberális. ebben hisznek a németek és budapest választói többsége is. vagy legalább is erre szavaznak. hinni nem hisznek semmiben se.

chrisred 2021.12.14. 16:15:27

@cvsvrs: Szerintem nem a technológia kivezetéséről, hanem súlypontáthelyezésről az ipari méretű tömeggyártási technológiákról a közvetlen lakossági felhasználású technológiákra. Ez nem minőségi, hanem trendbeli változás.

2021.12.14. 16:27:09

@chrisred:
egy példa. a debreceni buszgyár megveszi a mercedes alvázat. és ezek után az elektromos reform buszokhoz a református egyház (!) közreműködésével gyárt alkatrészeket egy kht. aki 55 év feletti megváltozott munkaképességűeket foglalkoztat. ugye meg vehetnék sokkal olcsóbban az alkatrészeket. amit egy robot gyárt le valahol délkelet ázsiában. ez a kapitalizmus.

helyette hajléktalanokat is bevonják a buszgyártásba.
static.civishir.hu/ci/2021/12/nyitottajtokszocialisothon-010.jpg
ilyesmi volt a szocialista buszgyártás. és ugye ez feudális, vagy félfeudális keretek között működhet. mert az 55 év feletti nyugdíj előtt álló megváltozott munkaképességűekkel vagy hajléktalanokkal gyártani alkatrészeket nem a legolcsóbb. abból globálisan versenyképes autóbusz nem nagyon lehet. de helyi mégis csak. ez az, ami zöld, ez az ami szociális. ez új feudalizmus.

érthető ugye, hogy ez szociális szavazatvásárlás. ezt nyilatkozzák:
"Ha valaki egy évvel ezelőtt azt mondja nekem, hogy részt veszünk egy autóbuszgyár munkájában, valószínűleg kinevettem volna. Most már viszont azt gondolom, hogy ennél nagyszerűbb dolog nem is történhetett volna velünk. Megyünk tovább előre!"
mi ez? baloldali progresszió!

2021.12.14. 16:45:49

@chrisred:
felőlem hívhatod ezt hangsúlyeltolódásnak. de ez technológiai kivezetés. lásd a fenti példát. ahol a fidesz a hajléktalanokat is bevonja a buszgyártásba. a haverok megépítik a buszgyárat. és úgy tartják fent, hogy a technológia kivezetésével szavazatokat vásárolnak. és ez lesz baloldali és zöld. és ez lesz feudális. mert ilyenformán aligha lehet globálisan versenyképes buszgyártás azonban lehet egy helyi szocialista jellegű félfeudális buszgyár. amire te mondhatod, hogy hjó, ilyenből nem kérsz. mert ki kell szervezni valahová a világba az alkatrészgyártást egy baszott nagy üzembe és ne a hajléktalanszállón gyártsanak már alkatészt. oké. az a globális kapitalista. és ez pedig a szocialista és a zöld.

2021.12.14. 17:15:16

@chrisred:
és ez (mármint a fenti példa) feudális jelleggel tartható fent. debrecenben cca. 250 autóbusz üzemel. ebből 150 hagyományos autóbusz és 100 iskolabusz, illetve betegszállító busz. a debreceni egyetem kihelyezett tanszékén a mérnöki iroda elkészíti a terveket. készül egy protototípus. és ezek után a gyártásba bevonják a hajléktalanokat is. nyilván egy globális megrendelés esetén nem tehetnék meg. a technológia részleges kivezetésével létrejön egy félfeudális szocialista buszgyártás. az alváz globális kapitalista. tkp. vegyes gazdaság. és ezzel szavazatot maximálnak. ezt csinálja a fidesz.

és az ellenzéki értelmiség azt mondja, hogy ne akarjál már gyárat, összeszerelő üzemet. hanem mit akarjál? mérnöki irodát? elsődlegesen az is a fideszben van. mert a mérnöki iroda mellé is kell gyártósor, összeszerelő üzem.

innen nézve a fidesz ügyes hatalomtechnikusokból áll, és az ellenzék nagyrészt hülyékből. persze nem állítom, hogy a fidesz megoldásai probléma nélküliek. ugye olyan nagyon sok többletet nem tudnak fizetni a hajléktalannak. nem hugyozza össze az ülést akkor, ha részben ő szőtte, varrta, vágta a huzatot. bangladeshi gyerekmunkásokkal nyilván olcsóbb lenne globális üzemméretekben.

de ez így technológia kivezetés, olcsó szavazatvásárlás. egy félfeudális világ. amiben megjelennek az alacsony technológiai fejlettségi szinten készült lényegében termékek. feudális céhes ipari elemek. vörös október buszgyár. élüzem. pártitkárok. miközben ennek alapja a mecedes. reform busz. a képen balra fent nem gyurcsány, hanem a református püspök beszél varga mihállyal.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/2473/171214-itk-atadas-pl-mj_90.jpg
nem ragozom tovább, felteszem érthető. ez nem egy profit, hanem egy szavazatmaximáló buszgyártás. amire mondhatod, hogy fasiszta, mert nemzeti és szocialista egyben.

a nemzeti úszóprogramba vagy úszó nemzet programba is gyártanak ilyenformán. a gyerekeket a községekből és a beosztott falvakból mezővárosokban épülő uszodákba buszoztassák. ugyanaezek a fideszesek wladár sándorral. és van az iskolásoknak részülő reform busz is. ez egy új kgst a nyugat-német elvtársakkal. megtervezik és legyártják. központi tervutasításos félkapitalista rendszer. szociális piacgazdaság. amire a köznép anno szavazott. kicsit taki bácsis, lenke nénis, kapitalista de csak úgy immel-ámmal.

a gazdálkodás nem a profitra, hanem a szavazatszámra van maximalizálva. ez a népgazdaság.
musz.hu/wp-content/uploads/2021/09/2021_09_28_dmjv-107-1024x681.jpg

chrisred 2021.12.15. 08:45:42

@cvsvrs: Ebben nincs semmi technológiai kivezetés, ez olyan, mint a multik kiszervezett ipari termelése, lásd összeszerelőüzem, 12 éves gyerekek gyártják Indonéziában a Nike cipőket. Más kérdés, hogy a multik esetében a pénzügyi kockázatot a részvényesek állják, a pártközeli haverok cégeinél meg a magyar adófizetők.

2021.12.15. 09:26:31

@chrisred:
ne viccelj már. a szociális foglalkoztatás keretében egyszerű gépekkel gyártanak gépalkatrészeket. félfeudális viszonyok között kisgépekkel összeszerelnek. ez a technológia kivezetése. mert mindezt megoldhatnák robotokkal is. úgy törekednének a globális versenyképességre és a profit maximalizásra. és az is egy opció. a másik, hogy a szavazatmaximalizálásra törekednek. úgy lesz lehetőség szerint minden helyi. és az lesz a valódi baloldali és zöld. és nem a woke mozgalom. lásd német "zöldek". azok hülyék.

2021.12.15. 09:42:20

@chrisred:
a mezőváros lehet zöld, ahol szinte minden alacsony technológiai szinten üzemeltetnek. valójában az a környezetbarát. és a félfeudális szociális foglalkoztatás a baloldali. és ez kap állami támogatást. egy új kgst a nyugat német elvtársakkal. ezt csinálja a fidesz. lehet mondani, hogy ez össze fog omlani. lehet. a liberális közgazdasági tankönyvek szerint biztos. a valóságban a fidesz profit- helyett szavazatmaximaló vegyes gazdasági rendszert épített ki.

chrisred 2021.12.16. 11:39:11

@cvsvrs: "ne viccelj már. a szociális foglalkoztatás keretében egyszerű gépekkel gyártanak gépalkatrészeket."

Igen, biorobotokkal, mint az indonéz gyerekek. Mert olcsóbb. Nem vezetik ki a technológiát, behelyettesítik.

chrisred 2021.12.16. 11:50:33

@cvsvrs: "az a feudális világban volt érvényes. a pénzt ki kellett termelni a földből. a bányából vagy a feudális árupiacról."

Semmilyen pénzt nem termeltek ki, az önállátásra épülő társadalomban a pénzforgalom elhanyagolható volt.

"kapitalizmusban a pénz úgy lesz, hogy a jegybankárok és hozzájuk kötődő pénzügyi körök privilegizált üzemmódban leütik az entert. "

Ahogy régen az emberek úgy utaztak, hogy felültek a ló hátára, aztán azt mondták, gyí. Míg ma benyomják a start gombot a gépjármű műszerfalán. Attól, hogy a folyamat egyes részeit automatizálták, a folyamat lényege még ugyanaz marad. Ha hitelt veszel fel, előre eladod a munkaképességedet és a munkaidődet, vagyis az pénzteremtő képességedet. Ha ezt a pénzt semmiből jöttnek tekinted, valójában a saját értékteremtő képességedet árazod be.

havrilla 2021.12.18. 11:30:00

Kibaszott szar alak vagy, azaz maradtál, ami, te szerencsétlen firkász.
süti beállítások módosítása