MaGYAUR

MaGYAUR

A szuverenitás a nagy ország luxusa...

2023. szeptember 28. - Magyaur

 

A szuverenitás a nagy ország luxusa... a kisebbek csak elszigeteltek.

A bejegyzés trackback címe:

https://magyar-gyaur.blog.hu/api/trackback/id/tr7818224051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyaur 2023.09.28. 20:30:23

@ulpius66: Svájc a középkortól kezdve katonai nagyhatalom volt (ezért van a pápának magas presztízsű, katonai elitnek számító svájci gárdája!). Svájc olyan jól védhető puffer állam volt és maradt, ahova a környező államok vagyonosai menekítették a pénzüket. Egyetlen közép-európai kis állam sincs azonos súlycsoportban vele!

ulpius66 2023.09.28. 22:23:44

@Magyaur: Jól van, na!

Egyebekben igazad van ... a nagyhatalmak luxusa a szuverenitás, mink csak küzdhetünk érte...
(mondjuk annak azért annyira nem örülnék, ha a brüsszeliták nyakunkba ültetnének egy ballibsi bábkormányt....az "árnyékkormányból" bábkormány lenne...)

Sorállományú előfelvételis 2023.09.29. 00:10:04

@ulpius66: A ballibsi bábkormány is jobb lenne mint egy elmebeteg akit putyin rángat dróton.

Rubasov nertárs 2023.09.29. 13:52:56

A helyzet az, hogy teljes szuverenitás még a két legnagyobbnak (USA, Kína) sem érhető el. Az USA szíve szerint teljesen levágná a legmodernebb technológiákról Kínát és ehhez adott is minden eszköze. Ugyanakkor mégsem ezt teszi, hanem odapörköl pont akkorát (Huawei-szankciók), hogy átlépje a fájdalomküszöböt, de a másik ne zuhanjon meg tőle. A dekára kimért csapás nem véletlen, mert Kínának is van olyanja, amiből az USA-nak a szükségesnél kevesebb áll a rendelkezésre: a modern technológiákhoz szükséges ritkaföldfémek (lantanida elemek). És nem véletlen, hogy Kína a toporzékoláson kívül nem tett mást, hiszen az USA vezette Nyugattal való kereskedelmből élnek. Még az óriások sem teljesen szuverének, persze az USA jóval többet megengedhet magának nálunk, de még ő sem mindent. A mai globalizált minden mindennel összefüggő világban a szuverenitás egy eleve nehezen értelmezhető kérdés, pláne egy olyan kis országnak, mint mi.

György Csaba Nagy 2023.09.29. 16:14:57

@Magyaur: Állitásod Svájcra vonatkozó első része szerintem hamis: soha nem volt katonai hatalom, se nagy, se kicsi, e szempontból elhanyagolható. A Svájci Gárda vatikáni foglalkoztatása annak a jóval korábbi felismerésnek és gyakorlatnak másolása, hogy az idegen testőrök kevésbé fogékonyak a helyi lázongásokbani szerepvállalásra. Ezért tartottak a szláv uralkodók viking varég, az egyiptomiak kaukázusi mameluk testőröket Bár utóbbiak ráfizettek erre). Hitler nagyképű-humoros mondata, "Svájcot tűzoltóimmal foglaltatom el"közel állt a valós erőviszonyokhoz. Második állításod, Svájc mint a béke és biztonság szigete, teljesen helyénvaló, óriási vagyonokat mentettek oda a II. Vh. után is, aminek kis hányadát lehetett visszaszerezni.
A fő téma, Orbán igéje Magyarország szuverenitásáról, sztem átlátszó csúsztatás. Orbán magának akar szuverenitást, hogy belföldön azt tegyen, amit érdeke és szeszélye diktál. Ide a pénzt. és kuss, Senki ne kajtassa annak felhasználását, a jogállamiságot, bármi egyéb témát, teljes szabad rendelkezést akar. Ezt sajna mostanra nagyrészt el is érte, az Unió puhán és nemtörődöm ódon kezeli (ha ott nektek jó, mit törjem magam), s az USA sem élesít, csak rosszall. A helyzet megoldása ránk hagyva, de ilyen ellenzékkel és avult közgondolkozással álmodozhatunk.
Politikai és katonai szuverenitás az ország számára mesebeszéd, megvalósíthatatlan és céltalan. Kilépni az Unióból és NATO-ból komoly ember nem akar, csak vétókkal szemtelenkedünk.Gazdasági szuverenitásunk felé törekedni fontos lenne, mert a gazdaságban dől el minden ami lényeges. Na nem, a kereskedelmi kapcsolatok leépítése tenne jót, hanem a magyar tulajdonú gazdasági szelet gyarapítása, a külföldre elprivatizált ipar visszavásárlása. Erre viszont nincs érdemi inger.

camilló 2023.09.29. 17:32:12

@György Csaba Nagy: A kommented elsőrészére respect! A másodikkal kapcsolatban vannak gondolataim.%6-ban amikor bejöttek a szovjet csapatok az állt a hadparancsba, hogy a magyar nép nemzeti érzelmeit messzemenőkig figyelembe kell venni minden művelet során. Vagyis a magyar hátán szántani lehet, ha piros, fehér, zöldre van festve. Nekem is kinyílik a bicska a zsebembe, ha az unió akarja megmondani, hogy mikor kukorékoljon a kakas és a többi eszement szabályát akarja ránkkényszeríteni! A jogállamisági duma a porhintés. Ne az unió zavarja el viktort és a bandáját, hanem a magyar nép! Ehhez bizony kellene ellenzék. Az akit annak neveznek, valójában csak legitimálja a fidesz hatalmát érdemi tevékenységet nem végez. Milyen mulatságos azt hallani Gyurcsánytól, hogy fizessenek a gazdagok. Ha volna valódi baloldali mondanivalója a gittegyleteknek, arra lenne "fizetőképes" kereslet. Szerinted a fidesz vidéki szavazóbázisát érdekli a jogállamiság meg a demokrácia és valami elvont szabadságfogalom? Nem! Az viszont húsba vág, hogy a falu földjét mindenféle új báró birtokolja, nincs a faluban megélhetés. El kell menni valamelyik multihoz droidnak, ahol nem engednek munkáskollektívát kialakítani így marad a droid lét. Nem multi kellene, hanem igenis a magyar hagyományos ipart feltámasztani. Csak összeszerelő üzem lesz a Lynx gyár is ahogy a többi.....

2024 2023.09.29. 18:08:36

@camilló:

"....nincs a faluban megélhetés."

Falun mezőgazdaságból élnek vagy - ahol van rá lehetőség - falusi turizmusból. De a primer szektor minden fejlettebb gazdaságban hátrébb szorul. A mezőgazdaság fokozatosan veszít jelentőségéből, a GDP előállításában való részesedésedéséből, és a benne foglalkoztatottak száma is egyre kevesebb, mert a modern termelési módok nem igényelnek annyi élőerőt. Ami egyébként a gazdaság más ágazataira is igaz. A magyar falu átesett ezen a háború utáni iparosítást követően, de az európai országok többségében is politikai berendezkedéstől függetlenül. Csak a legelmaradottabb országokban szerepel továbbra is nagy hangsúllyal a mezőgazdaság. Viszont az idők során akármennyire is hátrébb szorult, véleményem szerint a falvak megtartásának alapja a korszerű mezőgazdaság és a turizmus.

"...igenis a magyar hagyományos ipart feltámasztani."

Ezt a faluval hozod összefüggésbe? Falun nincs ipar, soha nem is volt, legfeljebb iparszerű foglalkozás, kisiparosok. Aki falunk él, annak a városba kell mennie, ha az iparban vagy bármi másban kíván dolgozni. De vajon mit értesz hagyományos iparon? Az 1945 előtti téglagyárakat, szikvíz-, cipő-és szandálkészítő üzemeket, kötszövőgyárakat, stb.?

"Csak összeszerelő üzem lesz a Lynx gyár is ahogy a többi..."

Ma így szokás fikázni a hazai gazdaságot, amikor az eredmények ismeretében és a politikai ellenszenv miatt mást már nem tudnak kitalálni. Minden ipari létesítmény összeszerelő üzem. Nyersanyagokból előállít, összeszerel valamit. A kicsi is és a nagy is. A "hagyományos" is. Az egész világon.

camilló 2023.09.29. 19:17:13

@2023: Valóban a háború után elkezdődött a falvak elnéptelenedése. Ennek azért több oka is van, mint az általad említett modern termelési mód. Kezdjük azzal, hogy a TSz-ből csak úgy tudott menekülni a paraszt, ha elment pl. bányásznak, mert oda kénytelenek voltak elengedni. A kezdeti szovjet típusú termelőszövetkezetek, nem éppen a hatékonyságukról voltak híresek, így ez is rásegített arra, hogy ipari munkát keressenek a falun élők. Ezt a folyamatot megszakította a 60-as évek fellendülése a falvak elkezdtek gyarapodni, egyebek között az Új Gazdasági Mechanizmusnak hála. Nem tudom mennyire elmaradott ország pl. Hollandia, Spanyolország esetleg Lengyelország, de bizony ott komoly súlya van a mezőgazdaságnak. Dél-Tirol a termelési és értékesítési szövetkezetei példaként szolgálhatnak nekünk, de a mostani "gazdáknak" feláll a szőr a hátán, ha valaki a szövetkezést említi és err erőteljesen rásegít a viktor és bandája is! Turizmus? Ahhoz az államnak meg kellene teremteni a feltételeket. Megint csak Dél-Tirolt hozom erre mint kiválló példát! hagyományos ipar? Szomorú, hogy nem ugrik be mondjuk a Ganz, Csepel, Digép, de igen a könnyűipart is sikeresen felszámolták, a cukorgyárakkal együtt. Én olyan helyen lakom, amire illik, hogy ez a falu város! Volt bánya, volt a bányákra épülőipar. Most nincs. Egy Lynx gyárat, vagy a Kiskunfélegyházai Bren "gyárat hasonlítsd már össze a Digéppel, FÉG-gel és nem sorolom tovább!Ott ugye azért nem feltétlenül csak összeszerelés folyt, hanem volt fejlesztés és helyben gyártották a legtöbb alkatrészt magas minőségben, és nem droidok dolgoztak ott. Nos igyekeztek is ezeket a munkásfészkeket gyorsan felszámolni az utóbbi 33 éveben. Milyen gazdasági eredményekről beszélsz? Az építőipar eddig csak azért ment, mert jött az uniós pénz....

György Csaba Nagy 2023.09.29. 19:28:39

@camilló: A vidéki emberek helyzete súlyos probléma, mutatja, hogy vidékpolitika csak a szavak szintjén létezik. Ipart kellett volna, és kellene telepíteni vidékre. A magyar (és keleteurópai) helyzetet súlyosbítja, hogy az utóbbi 100 év technológiafejlesztése alapján a népesség 3%-a megtermeli a szükséges élelmiszert, ennek többszöröse él falun, és mivel nagyrészt saját házában, amihez körömszakadtáig ragaszkodik, s bérlakás alig is lenne, ott marad, és várja a jó szerencsét. A vidékre célzó ipartelepítés súlyponti teendő lenne. A flamand parasztok 500 éve rájöttek, jobb ha maguk szövik a birkáik gyapját, mint elkereskedni. Nádudvaron akadt egy okos és törekvő parasztember (Szabó Istvánnak hívták, tényleg paraszt volt, láttam a háza előtt füvet kaszálni), ő a TSZ-ére alapozva élelmiszeripart teremtett, hozzá fiatal szakembergárdát toborzott, akik felvirágoztatták a feldolgozást, máig éltetve és terebélyesítve. De Nádudvar kevés van, vajh miért? Élelmiszeriparunk talán a leginkább külföldi tulajdonba került ágazat. Kedvező természeti adottságainkat elherdáljuk, állami szándék és forrás hiányában.
Kritikusodnak fordíts hátad, mint magam is megfogadtam, mert kőagyú Rogán-propagandista. Nincs egy ép gondolata. Szintjét mutatja az összeszerelő üzemrőli irománya: az ipar mindenütt összeszerel, csak azt nem veszi agyra, hogy valakik kitalálják: mit és mivé, majd megtervezik és legyártják a szereléshez szükséges gépeket. És ez nem mi vagyunk.

camilló 2023.09.29. 20:01:35

@György Csaba Nagy: Egyetértünk sok mindenben. Én egyébként úgy képzelem el a falusi ipart, hogy kis üzemeket - hasonlókat a volt TSz melléküzemágakhoz építenék pl. a Cserehát falvaiba. Persze nem mindegyikbe, hanem az adott ságoknak megfelelően, pár falu adná egy üzem, munkásállományát. Kiegészítve háztáji gazdálkodással, mint ahogy a TSz idején volt. Így nem kényszerülne elmenni a jóember és megélhetése is lenne, újra alakulna egy közösség aki megteremtheti magának a helyi szórakozást biztosító rendezvényeket. Mikor a Bódva völgyében járok mindig eszembe jut a nemzet lánya, hogy ő lenne felelős a turizmusért. Neki kimerül a luxus hotelek építésében ez, pedig olyan lehetőségek vannak, hogy párját ritkítja. Ehhez ugye szükség lenne némi fantáziára és nem azért kell begyűjteni a különféle állásokat, hogy a saját zsebét tömje az erre a feladatra kinevezett! Persze ezeket nem érdekli a kisember csak addig amíg az x-et rájuk teszi....

Magyaur 2023.09.30. 05:53:25

@ulpius66: Adalék a témához Végel Lászlótól: "A svájciak magányos emberek, Svájc magányos ország. Nem ölti magára a nagy országok álarcát, nem akarja megváltani Európát, de még a kereszténységet sem. Számtalan sokat szenvedett ország szeretett volna olyan magányos lenni, mint Svájc, főleg Kelet-Közép-Európában, ahol a legtöbbet szenvedtek az emberek, mert úgy vélték, hogy jobb sorsra érdemesek, de az igyekezetük hiábavaló volt. Miért? Azért, mert ezeknek az országoknak a népei nem voltak elég erősek a magányra. Erős és nagy szövetségest kerestek, a másik kis és gyenge ország vagy nemzet ellen. De nem csupán a nagypolitikában tapasztalható a magánytól való rettegés, hanem az átlagpolgár életében is. A szomszéd az utcában szövetségest keres a szomszéd ellen, az ellenzéki az ellenzéki ellen, az író az író ellen, az egyik város a másik ellen. Örökös ellenségképpel élünk együtt. Lehet, hogy másképpen nem is tudunk."

braking news · https://szeka.blog.hu/2023/05/14/ketyeg_az_ora_es_orban_tudja_hogy_egyre_nehezebb_lesz_strategiat_va 2023.09.30. 08:58:12

@camilló: Naív elképzelés. Jó hogy nem akarsz kommunizmust! Ezeknek az időknek leáldozott, a nagyüzemi tömegtermeléssel ezek nem tudnak versenyezni.

camilló 2023.09.30. 09:35:56

@braking news: Mi a bajod a közösségi társadalommal? A minőséget még mindig megfizetik, hiába minden hamisítvány ami nem kínai. Az általam említettek közül melyik az a könnyűipart kivéve ami tömegtermelés? Jó eséllyel fogalmad sincs, hogy a Lenin Kohászati Művekben olyan acélokat is gyártottak, amilyet csak páran tudtak a világon. De ez igaz a Ganz berendezéseire, vagy a Digép termékeire is...

Magyaur 2023.09.30. 15:01:04

Szerintem a "nagy ország" arra garancia, hogy önellátó legyen a gazdaság és az önellátás pedig arra garancia, hogy megőrizheti a szuverenitását az ország. De persze a globalista világban nem létezik sem igazi függetlenség, sem szuverenitás csak perifériális diktatúrákban.

a nagy hohohorgász 2023.10.01. 10:55:42

Látod szarhazi ebben egyetértünk és pontosan ezért hazaarulas nem küzdeni a Trianoni reszekert és ezért hazaarulas a maradékot is odaadni nyugatnak vagy keletnek. Jut eszembe te miért nem adod o1gnek a vagyonodat hiszen szart sem érsz???:)))) gondolkozz már te szerencsétlen szar mielőtt idehanysz:)))))

2024 2023.10.03. 20:48:41

@camilló: "Ennek azért több oka is van, mint az általad említett modern termelési mód..."

Nem. Én az iparosítást említettem, mint elődleges tényezőt. Ez volt az urbanizáció alapja egész Európában a 19-20. században. Aztán (közben) a szolgáltató szektor is húzta a városokba az embert. Plusz igen, a mezőgazdaság már nem igényelt annyi munkaerőt és főleg a falun született fiatalabb korosztályok számára idővel már nem volt követendő minta a hagyományos életmód. Vitte őket el a jobb élet reménye.

Belekapaszkodsz a bányákba. Igen, ahol van szén-, kő- vagy akármilyen bánya falu mellett, és esetleg arra helyben települt nehézipar, oda tudtak/ menni dolgozni az emberek. Na de országosan ez volt a jellemző??

"Turizmus? Ahhoz az államnak meg kellene teremteni a feltételeket.."

Most úgy teszel, mintha nem létezne. Virágzik az idegenforgalom vidéken. Rengeteg hátrányos helyzetű településen ez az egyetlen kitörési lehetőség.

"...volt fejlesztés és helyben gyártották a legtöbb alkatrészt magas minőségben..."

Miért most nem így van? Rengeteg üzem alapanyagot, alkatrészt gyárt, amelyek mennek tovább egy másik üzembe, ahol a készterméket állítják elő. Ott van a Mercedes: a kecskeméti gyárba külön beszállítók állítják elő az alkatrészeket. Nem értem, mi a probléma?

"...és nem droidok dolgoztak ott"

Mindenki droid, aki nem a saját maga ura és másoknak dolgozik, hogy az profitot termeljen. Legfeljebb az előző rendszerben nagyobb volt az erkölcsi megbecsülése a melósnak, ezt aláírom, de ami az anyagi oldalát illeti, szerintem most nem lehet ok a panaszra. Tudod te, mennyit keres pl. egy autógyártó multi dolgozója? Mindenesetre örülök, hogy nekem nem ezt kell csinálom és minden tiszteletem azoké, akik a gyártósor előtt váltott műszakban élik le aktív éveiket v azok nagy részét.

"Milyen gazdasági eredményekről beszélsz?"

Arról, ami van. Ha a homokba dugod a fejed, kizárólag ellenzéki sajtót olvasol és ráadásul van egy meggyőződésed arról, hogy régen minden jobb volt, akkor nem is fogod látni. Sokan azért látjuk.

Szemlátomást van benned egy nosztalgia a Kádár-rendszer iránt, ahogy akkor működtek a dolgok. Volt benne jó és rossz is. Minden viszonyítás kérdése.

camilló 2023.10.04. 20:43:18

@2023: ha megnézed, az országot akkor látni fogod, hogy az ipari körzetek bányák környékén alakultak ki. Kellett a szén először a gőzzel hajtott gépekhez, de a kohászathoz is. Szűkebb pátriámba az üveggyár sem ment volna nélküle! A front után a nehézipar fejlesztése révén, ahogy már írtam faluról elindultak az emberek, mert a helyi megélhetés nem sok jóval kecsegtetett. Mentek a bányákba a nagy építkezésekre, a kialakuló nagyüzemekbe stb. Ugyan hol alakult ki nagyipar, ahol nem volt bánya a közelben?
Idegenforgalom? A csrehátról már írtam, de Szabolcs sem a turizmusáról híres, vagy sorolhatok több más tájegységet ahol a táj adott csak hiányzik a magánbefektető, mert az állam nem teremti meg a feltételeket, hogy építsen akár egy szállodát is. A falusi turizmus is csak olyan helyeken működik ahol pl. van termál strand, valamilyen víz - gondolok itt a Tisza tóra, esetleg nagyobb működő vagy már nem működő bányatóra stb. Dél-Tirolban csak alamfák vannak meg egy csomó szálloda. Nem is érterm mi a fenének mennek oda az emberek, de tény, hogy egy alig ezer fős faluban is előfordul 2-3 ötcsillagos szálloda a többiről nem is beszélve. Hol vagyunk ehhez? Csak egy példa kishazánkból. Egerből Putnokra vezet egy vasút, ami már régen nem működik mert a bányákat már nem kell kiszolgálni. Itt lehetne nosztalgia vonatokat indítani, a közbenső falukban programokat szervezni, pl. a régi ipari örökségnek lehetne múzeumot csinálni, amíg áll a vonat vendéglőben a helyi specialitásokat megkóstoltatni, stb. A nemzet lánya foglalkozik ilyen programok elindításával, holtt ő a felelős a turizmusért?
Ne keverd már össze a Ganzot egy összeszerelőüzemmel! ha úgy alakul csomagolnak és mennek egy országgal odébb! Ki merem jelenteni, hogy arányaiban és több adót fizetek, mint ezek a droidokat foglalkoztató üzemek bármelyike!
Nem kérem egy Ganzos, vagy Digépes, Rábás dolgozó nem volt droid. Lebegjen a szemed előtt Chaplin Modern idők című filmje....
Szóval milyen gazdasági eredményekről beszélsz? A GDP legalább 70.80 százalékát a multik adják, akik ha gondolnak egyet holnap már itt sincsenek. Nos ezt megelőzendő viktor és bandája nem engedi, hogy tisztességes bért tudjanak kialkudni a szervezetlen munkások, mert ugye a szakszervezeteket ellehetetlenítik! Nem, nem csak ellenzéki sajtót olvasok, mert ha le akarod győzni az ellenséged, akkor ismerned kell nem csak magad, hanem őt is! A környezetemen és magamon is látom, hogy csak lefelé megyünk...

2024 2023.10.08. 19:47:50

@camilló: "Ne keverd már össze a Ganzot egy összeszerelőüzemmel! ha úgy alakul csomagolnak és mennek egy országgal odébb!"

Te ne keverd a mai kor működését egy korábbival!

Elkképesztő az a mellébeszélés, amit művelsz-

2024 2023.10.08. 20:10:35

@camilló: "ha megnézed, az országot akkor látni fogod, hogy az ipari körzetek bányák környékén alakultak ki."

Ne tarts nekem kiselőadást gazdaságföldrajzból. Az, hogy te bánya mellett nőttél fel, az egy dolog. Az ország nagy részén nincs, nem is volt bánya, főleg az Alföldön. Mezőgazdaság és idegenforgalom: ez a magyar vidék megtartója. Azzal természetesen egyetértek, hogy az államnak is meg van a maga feladata vidékfejlesztés címén, hogy az elmaradott térségekben a vállalkozók lássanak fantáziát és merjenek belevágni. Lásd infrastruktúra-, vasút-és úthálózat fejlesztés.

--------

"A falusi turizmus is csak olyan helyeken működik ahol pl. van termál strand, valamilyen víz..."

1. Nem csak ott működik.
2. Látod, te is elismered, hogy a falusi turizmus létezik, Nehéz volt beismerni?

"Hol vagyunk ehhez?"

Valahol vagyunk. Ez a lényeg. Nem kell letagadni.

------------

Nem kellene ledroidozni a mai kor gyári melósait (sem), ha már annyira fáj az igazságérzeted. Emellett fogalmad sincs, mennyit keres manapság egy gyári melós, főleg multinál.

"...és mennek egy országgal odébb! Ki merem jelenteni, hogy arányaiban és több adót fizetek, mint ezek a droidokat foglalkoztató üzemek bármelyike!

Persze, hogy kimondod, mert beléd állt a görcs. Na "viszlát"!

camilló 2023.10.15. 11:01:04

@2023: "Te ne keverd a mai kor működését egy korábbival!" A gazdaság pont úgy működik, még akkor is ha a felületes szemlélő nem így látja!
"Az ország nagy részén nincs, nem is volt bánya, főleg az Alföldön." Nem is alakult ki ipar és erről írtam! Talán néhány kivétel van, de azok is megmaradtak manufaktúra szintjén!
A falusi turizmus az én olvasatomban olyan mint Dél-Tirolban.
De igen nyugodtan ledroidozom a Modern idők mai utódait. Főleg úgy, hogy sok helyen magukat is úgy hívják. Pontosan tudom mennyit keres egy "operátor" vagy akár egy raktári munkás, mivel vannak páran az ismeretségi körömben akik multinál dolgoznak.
Milyen feltételekkel jöttek ide az összeszerelő multik és társaiK, Olyan adókedvezményeket kaptak, amiről egy magyar ha nem Mészárosnak, vagy Szíjjnak stb. hívják nem is álmodhat! Nem is beszélve a visszanemtérítendő támogatásokról! Nos egy multinak mióta van a jövedelméből 34% elvonása???
süti beállítások módosítása